Autot

Dacia Duster dCi 110 4x4 Laureate: Tarkan markan maastopaku

Julkaistu:

DACIA
Veroetu syntyy vaihtamalla takapenkki peltiputkiin ja kaukaloon.
Suomen halvimman uuden dieselmoottorisen nelivedon eli Dacia Dusterin saa myös pakettiautoksi rekisteröitynä. Otimme ajoon vuoden 2016 mallistoa edustavan version, pakumuunnossarjalla kuorrutettuna.

Käytännössä pakettiauto-Dusterin erikoisvarustus pitää sisällään takimmaisen istuimen tilalle asennetun ja väliseinäksi luokiteltavan verkon sekä metallirunkoisen muovikaukalon.

Ostaja saa mielenkiintoisesti mukaansa myös alkuperäisen takapenkin, joten pakettiauto-Dusterin voi myöhemmin rekisteröidä myös henkilöautoksi. Hyötypuolella painavat paitsi henkilömallia selkeämpi ja kovempaa käyttöä kestävä tavaratila, mutta ennen kaikkea veroedut.

Pakettiautona Dusterin käyttövoimavero on nimittäin noin 320 euroa henkilöversiota edullisempi, minkä lisäksi yrittäjä voi vähentää Daciastaan myös tuhansien eurojen arvonlisäverot. Syytä onkin, sillä ilman rahallista erikoisetua muunnossarjan järkevyyttä on erikoiskäyttötarkoituksia lukuun ottamatta vaikea käsittää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Käytössä ikävin yksityiskohta on auton monikäyttöisyyden häviäminen, minkä lisäksi lastattavuuskaan ei ole perusversiota parempi – pikemminkin huonompi. Ideatasolla tavaraa voi kyllä nakella sisään myös sivuovista, mutta tukiraudat, ihmismatkustajien ehdoilla suunnitellut takaovet sekä kaukalon korkea reuna tekevät arjesta tältä osin kovin hankalaa.

 

Ilman rahallista erikoisetua muunnossarjan järkevyyttä on erikoiskäyttötarkoituksia lukuun ottamatta vaikea käsittää.

Näillä eväillä paketti-Duster onkin lähinnä yrittäjälle sopiva verosuunnitteluversio sillä oletuksella, että arkiajoista selviää kaksilla etupenkeillä ja farmaritiloilla.

Muunnossarjaa lukuun ottamatta Duster on yhä tuttua tavaraa, eikä tuoreimmasta vuosimallista löydy minimaalia varuste-eroja lukuun ottamatta oleellista eroa edellisvuotisiin.

Kaikkiaan Duster tarjoaa yhä hyvää hinta-laatusuhdetta, jossa miellyttävät muun muassa edulliset lisävarusteet ja kokonaisuuden yleinen sopivuus suomalaisiin rospuutto-oloihin.

Dacia Duster dCi 110 4x4 Laureate pakettiauto


MOOTTORI: R4, 1 461 cm³, 81 kW (109 hv)/ 4 000 r/min, 240 Nm/1 750 r/min
SUORITUSKYKY: 0–100 km/h 12,9 s, huippunopeus 168 km/h
KULUTUS: 5,2 l/100 km diesel
CO2-PÄÄSTÖT 135 g/km
VOIMANSIIRTO: M6, neliveto Mitat: p 4 315, l 1836, k 1 695 mm, akseliväli 2 674 mm, tankki 55 l
HINTA: 22 555 euroa (+ muunnossarja 1 797 euroa)

Kiitämme

Hinta-laatusuhdetta

Etenemis- ja vetokykyjä

Moitimme

Monikäyttöisyyden puutetta

Lastausmahdottomuutta takaovista

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt