Koeajo: Ssangyong Tivolin kyydissä kelpaa matkustaa, mutta mitä miettii kuski? - Autot - Ilta-Sanomat

Tilava Tivoli ei takaa pelkkää hupia

Tivoli on korealaisen valmistajan pienin automalli. Ihan pieni se ei silti ole sisätiloiltaan.

Tivolissa on hyvin turvassa. Varusteisiin kuuluvat ajonvakautuksen lisäksi kaatumisenesto, mäkilähtöavustin ja hätäjarrutehostin sekä erinäinen määrä turvatyynyjä. Peruutuskamerasta lienee myös iloa.

7.11.2015 8:35

Vaikka Tivoli ei ole iso auto, koripallojoukkueen aloitusviisikko matkaisi tässä autossa lyhyen pelimatkan viihtyisämmin kuin monen Ssangyong Tivolin kokoisen auton kyydissä.

Jos leveyssuunnassa takapenkillä tulevatkin rajat vastaan, niin polvitilaa ja varsinkin korkeutta matkustamossa riittää – siitäkin huolimatta, että Tivoli on mitoiltaan matalampi kuin kompakteihin katumaastureihin lukeutuvat kilpailijansa Opel Mokka ja Nissan Qashqai.

Myös etupenkeillä tilantuntu tekee vaikutuksen. Istuimet tarjoavat säätöurakan jälkeen mukavat oltavat, mutta keskimittainen kuljettaja saattaa toivoa reilusti enemmän reisitukea.

Koeajoautossa poikkeuksellisesti 18-tuumaiset vanteet 16-tuumaisten sijasta.

Keskikonsoli on hyvin muovisen näköinen. Sen kapeat vaakakatkaisimet ovat heppoiset, ja jostain syystä ohjaustehostimen säätökytkin on sijoitettu kuljettajasta kauimmaksi. Muutoin kojelauta näyttää nykyaikaiselta ja laadultaan kohtuulliselta. Erityispisteet kojetaulun oikeaan reunaan puhkotulle avolokerolle.

Tivoli on korealaisen valmistajan pienin automalli. Pienuus on kuitenkin suhteellisesta.

Rattia voi säätää vain korkeussuunnassa, mikä tuntuu vanhanaikaiselta.

Peruutuskameran kuvasta olisi enemmän iloa, jos mukana olisi varoittava piippaustoiminto.

Kuljettajan työskentelytila on periaatteessa kunnossa, mutta muovisesta keskikonsolista ei ole pakko pitää. Oikean laidan säilytyslokero on hyvä idea.

Katsotaan vielä tavaratila ennen liikkeellelähtöä: 423 litraa laajenee 1 115 litraan penkkejä kääntämällä. Aika lailla tavanomaiset lukemat tämäntyyppisessä autossa.

Vapaasti hengittävä 1,6-litrainen bensiinimoottori tarjoaa vaatimatonta alavääntöä. Meno vaikuttaa aluksi hyvin kömpelöltä. Helsingistä Espooseen ajettaessa Länsiväylän alussa ei tällä autolla tarvitse pelätä ylinopeussakkoa, sillä loivaan ylämäkeen liikennevaloista kiihdytettäessä aika tulee todella pitkäksi. Vilkaisu auton teknisiin tietoihin: nollasta sataan 12,2 sekuntia. Niinpä!

Kun Tivolin saa mukaan liikennevirtaan, sen ohjaus vaikuttaa tarkalta. Kuusiportaista manuaalilaatikkoa on sujuva käyttää. Ajamisen vaivattomuutta korostaa mukavan jämäkästi toimiva jousitus.

Pieneltä ja edulliselta perheautolta ei odota räjähtäviä tehoja, mutta lisämuskelit tekisivät Tivolista houkuttelevamman.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?