Autot

Jazz on melkoinen tilaihme!

Julkaistu:

ENSITESTI
Kolmannen sukupolven Honda Jazzilla on edellytykset edeltäjiään parempaan menestykseen.
Honda Jazz on ollut aina Suomessa kuin vähän väärinymmärretty nero, joka ei ole oikein löytänyt paikkaansa.

Mitoiltaan kaksi ensimmäistä sukupolvea olivat hieman pikkuautoja pienempiä, mutta tiloiltaan suurempia.

Jazzin hinta on ollut kuitenkin kilpailijoita korkeampi, minkä takia moneksi muuntuva auto on jäänyt monelta huomaamatta.


Honda toivoo tilanteen muuttuvan nelimetriseksi venyneen kolmannen sukupolven myötä. Jazzissa on tuttu tyyli tallella, eikä ulkonäköön ole tehty liian radikaaleja muutoksia.

Muilta osin auto on täysin uusi, sillä niin perusrakenne kuin moottori ovat vaihtuneet seuraavaan sukupolveen.

Hämmästyttävin piirre uudessa Jazzissa ovat sen tilat ja niiden muunneltavuus. Edeltäjässäkään ei ollut moittimista tässä suhteessa, mutta nyt joka paikkaan on tullut vielä senttikaupalla lisää mittaa. Parhaiten viihtyy takaistuimella, jossa jalkatilaa on Hondan mukaan enemmän kuin edustusluokan Mercedes-Benzissä.


Selkänojassa on kallistuksen säätö, joten olon voi tehdä mukavaksi. Jos etuistuimen selkänojan kaataa alas, on käytössä yli puolitoista metriä pitkä divaani.

Tasainen lattia

Vaikka perusrakenne on uusi, Hondalle ominaiset ratkaisut ovat ennallaan. Niihin kuuluu polttoainesäiliön sijoitus etuistuimien alle. Sen ansiosta lattia on tasainen korin takaosassa, josta on iloa takana matkustaville sekä tavaratilalle.

Sitä onkin nyt 354 litraa ja takaistuimet eteen kääntämällä se kasvaa 1 314 litran kokoiseksi.

Ostostelevision tyyliin – eikä siinä vielä kaikki. Etuistuimen selkänojan voi kääntää alas, jolloin mukaan mahtuu vaikka kaksi ja puoli metriä pitkä surffilauta. Takaistuimet ovat edeltäjän tapaan ”taikaistuimet”, joissa istuinosan voi kääntää selkänojaa vasten. Silloin etuistuimien takana pystyy kuljettamaan pystyssä 1,28 metriä pitkiä esineitä.

Tavarat ja matkustajat kulkevat uuden 1,3-litraisen i-VTEC -moottorin voimalla. Honda kehuu, että moottori tarjoaa paremman suorituskyvyn kuin aiempi 1,4-litrainen kulutuksen ollessa pienempi kuin vanhassa 1,2-litraisessa moottorissa.

Eteneminen pirteätä

Numeroiden valossa väite pitää paikkansa ja tunne vahvistuu ajossa. Vaikka tehoa ei ole yllin kyllin ja turbomoottoreiden aikakaudella vapaasti hengittävä voimanlähde tuntuu vähän vanhanaikaiselta, Jazz etenee kohtuullisen pirteästi.

Salaisuutena ovat oivaltavat ratkaisut. Moottorissa käytetään Atkinson-työtapaa, joka on tuttu vaikkapa Toyotan hybrideistä. Sillä säästetään polttoainetta, mutta Honda on liittänyt siihen monipuolisen venttiilien ohjauksen, millä saadaan tarvittaessa voimaa.

Moottorilta pyöriin voima välitetään joko uuden kevyesti toimivan kuusipykäläisen vaihteiston tai uudistetun portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston välityksellä. Tai oikeastaan ei pitäisi puhua portaattomasta vaihteistosta, sillä eurooppalaisten toiveiden mukaisesti CVT:ssä on nyt virtuaaliset seitsemän vaihdetta.


Lisäksi siihen on lisätty moottorijarrutusta tehostava sekä ohitusta helpottava toiminto. Etenkin paljon kaupungissa ajavalle 1 600 euron lisäpanostus CVT-vaihteistoon on järkevä.

Parhaimmillaan kaupunkien kaduilla

Kaupungissa Jazz on parhaimmillaan, sillä suurista ikkunoista näkee hyvin joka suuntaan. Vaikka auton kulmia ei näekään, ne on helppo arvioida. Mutta Jazz ei kavahda enää maantielle menoa, vaan se on muuttunut ajettavuudeltaan paljon paremmaksi. Entinen vähän kevytkenkäisen hyppelehtivä kulku on kehittynyt varttuneemman vakaammaksi.

Honda Jazzin ostaminen on tehty helpoksi, sillä korimalleja ja moottoreita on tarjolla vain yksi. Vaihteiston Honda sanoo uuden Jazzin olevan luokkansa tilavin auto, mikä pitää hyvinkin koeajolla saatujen tuntumien perusteella paikkansa. Kolmannen sukupolven myötä Jazz on varttunut aikuisemmaksi, mutta valinnanvaraa ei mallisarjassa ole kovin paljon.

Honda Jazz 1,3 i-VTEC (CVT)


MOOTTORI R4, 1318 cm3, 75 kW (102 hv)/6000 r/min, 123 Nm/5000 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 11,2 (12,0) s, huippunopeus 190 (183) km/h
KULUTUS 5,0 (4,6) l/100 km, 95E
CO2-PÄÄSTÖT 116 (106) g/km
VOIMANSIIRTO M6 (CVT), etuveto
MITAT p 3995 m, l 1694, k 1550 mm, akseliväli 2530 mm, omamassa 1066 (1092) kg, tavaratila 354–1314 l, tankki 40 l
HINTA alkaen 16 990 (CVT 18 590) euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt