HS: Verorahoilla ostettu huomattava määrä peräti 8700 euron mummopyöriä – ”käsittämättömän paljon rahaa” - Autot - Ilta-Sanomat

HS: Verorahoilla ostettu huomattava määrä peräti 8700 euron mummopyöriä – ”käsittämättömän paljon rahaa”

Helsinki päätti hankkia uudet kaupunkipyörät, mutta onko siinä taloudellisesti mitään järkeä, kysyy Helsingin Sanomat.

Kuvassa Lontoon kaupunkipyörä. Helsinkiin ostetut pyörät ovat idealtaan ja toiminnoiltaan samantyyppisiä.

24.10.2015 8:40

Helsinki satsaa ensi kesänä käyttöön tuleviin uusiin kaupunkipyöriin 13 miljoonaa euroa. Kustannus jakautuu kymmenelle vuodelle ja sillä on tarkoitus saada 1500 pyörää.

”Tämä tarkoittaa, että laskennallisesti yhden kaupunkipyörän hinnaksi tulee noin 8700 euroa. Se on käsittämättömän paljon rahaa yksinkertaisesta, kolmivaihteisesta mummopyörästä”, Helsingin Sanomat kirjoittaa.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Suomen halvimman uuden henkilöauton eli Dacia Sandero 1,2:n saisi romutuspalkkion kera omakseen 8499 eurolla.

Helsingin Sanomien arvion mukaan Helsingin kaupunkipyöräprojektin kuluista valtaosa meneekin itse lainaussysteemin pyörittämiseen.

”Kaupunkipyöräjärjestelmän järki riippuukin pitkälti siitä, miten toimiva siitä tulee. Jos eurolla per matka saadaan hyvä palvelu, joka oikeasti hyödyttää kaupunkilaisia ja muodostuu suosituksi, hyvä. Huonoista, käyttämättä jäävistä pyöristä 13 miljoonaa olisi sen sijaan hirvittävän suuri hinta”, HS summaa.

Helsingin edellinen ja ensimmäinen kaupunkipyöräjärjestelmä lopetettiin vuonna 2010 muun muassa runsaasta ilkivallasta johtuneiden korkeiden kustannusten vuoksi.

Pääkaupungin uusi kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön alkuvaiheessa 50 pyöräaseman ja 500 pyörän laajuisena. Pyöräasemien rakentaminen käynnistyy heti, kun se talven jälkeen on mahdollista ja järjestelmä otetaan käyttöön tulevana keväänä heti vapun jälkeen.

Ensimmäisessä vaiheessa pyöräilyalue kattaa kantakaupungin ulottuen idässä Sörnäisiin, lännessä Ruoholahteen ja pohjoisessa Taka-Töölöön asti.

Käyttäjille järjestelmä toimii jatkossa niin, että rekisteröinnin jälkeen pyörä otetaan käyttöön HSL:n matkakortilla. Alustavien suunnitelmien mukaan käyttäjät maksavat pienen vuosimaksun, ja pyörän käyttö olisi aina ensimmäiset puoli tuntia ilmaista.

Kaupungissa vierailevat turistit saisivat pyörän käyttöönsä luottokortilla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?