IS koeajoi: Tältä tuntuu Suomen toiseksi suosituin katumaasturi – pellin alla uusi dieselkone, muuallakin muutoksia - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Tältä tuntuu Suomen toiseksi suosituin katumaasturi – pellin alla uusi dieselkone, muuallakin muutoksia

Jouheva työjuhtaMoottoriuudistus ei juuri näy ulospäin. Mallista riippuen pientä eroa edelliseen voi sentään etsiä vanteista ja pyöränkaarista.

Julkaistu: 18.10.2015 8:55

Mitsubishi ASX sai aiempaa pienemmän ja pihimmän dieselin. Tänä vuonna kilpiin on päätynyt jo lähes tuhat ASX-yksilöä.

Vähemmän iskutilavuutta, vähemmän painoa ja vähemmän vääntöä, mutta entiset tehot ja edeltäjää eli 1,8-litraista dieseliä pienempi kulutus. Siinä Mitsubishin lääke malli-iältään jo viisivuotiaan ASX:n myynninedistämiseen.

Otimme ajoon uudella 1,6-litraisella DI-D-turbodieselillä varustetun manuaalivaihteisen etuvetoversion, jonka CO2-päästö ja sitä myöten myös virallinen kulutuslukema on koko malliston pienin.

PSA-tehtaan linjalta ostettua ja näin ollen monista muistakin automalleista tuttua konetta voi testilenkin perusteella luonnehtia tuttuun tapaan jouhevaksi työjuhdaksi. Myllyn vääntö ei ole varsinaisesti muhkeaa, mutta riittää ASX:n muun suorituskyvyn tapaan suomalaisiin liikenneoloihin.

Sujuvaliikkeinen ja varreltaan pitkä keppivaihde on lajissaan mukava ja sopii passelisti ASX:n maastomaiseen ja arkea korostavaan luonteeseen.

Dieseleissä on kuusi, ja bensii ni malleissa viisi vaihdetta.

Uuden moottorin suurimmaksi miinukseksi nousee erityisesti kylmänä ja kiihdytyksissä kuuluva melu, joka on ASX:ssä äänieristetty puutteellisesti. Oman lisänsä melusoppaan tuo myös matka-ajossa tarpeellinen kuudes vaihde, jonka soisi laskevan kierroksia hieman tehtaan asettamaa enemmän. Hyvää koneessa on kulutus, joka asettui koeajossa vitosella alkaviin lukemiin.

Lautamainen takapenkki on käytännöllinen ja auton ulkomittoihin nähden tilava.

Uusi moottori on tarjolla ASX:n Invite-, Intense- ja Instyle Navi -varustetasoihin, joihin kaikkiin on moottoriuudistuksen yhteydessä tullut myös erityyppisiä pienempiä varusteparannuksia. Ne ovat:

1.6 MIVEC Inform

–LCD multi information uusi monitoiminäyttö (sama kuin muissa varustetasoissa)

•1.6 MIVEC Invite

–Uusi nahkapäällysteinen ohjauspyörä. Kojelaudan keskiosa (hiilikuitukuvio) ja uusi istuinverhoilu.

•1.6 Di-D 2WD / 1.6 Di-D 4WD Invite (vrt 1.8 Di-D Invite)

–Uusi nahkapäällysteinen ohjauspyörä, parkkitutkat takana. Kojelaudan keskiosa (hiilikuitukuvio) ja uusi istuinverhoilu.

•1.6 MIVEC / 1.6 Di-D 2WD Intense (vrt. Insport)

–Uudet 18”-kevytmetallivanteet, mustat pyöränkaaret, uusi ohjauspyörä, parkkitutkat takana, automaattisesti tummentuva taustapeili.

•1.6 Di-D 4WD Instyle Navi (vrt. 1.8 Di-D Instyle)

–Uudet 18”-kevytmetallivanteet, mustat pyöränkaaret, uusi ohjauspyörä, automaattisesti tummentuva taustapeili ja integroitu navigointijärjestelmä.

Avaruutta tuova lasikatto on Intensen vakioherkku.

Kaikkiaan ASX on koeajon perusteella arkisen järkevä auto asialliseen hintaan. Siis sellainen peli, joka tapaa miellyttää suomalaista massaostajaa. Tätä faktaa vasten ei ole ihme, että Mitsubishi ASX on luokassaan peräti tilastokakkonen, heti Nissan Qashqain jälkeen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?