Uudistunut Mini Clubman on parantunut laadultaan huomattavasti - Autot - Ilta-Sanomat

Minin uusi ”kuudestiaukeava” tulee Oxfordista

VENYTETTY Mini Cooper S Clubmanin nykyversiossa on neljä sivuovea, toisin kuin sen klassisessa esikuvassa.

Julkaistu: 10.10.2015 16:18

Uudistunut Mini Clubman on parantunut laadultaan huomattavasti.

Uudella, toisen sukupolven Mini Clubmanilla ja esimerkiksi Fiat 500 XL -malleilla on eräällä tapaa yhteinen ongelma. Kummatkin autot yrittävät olla jotakin sellaista, mitä niiden klassiset esikuvat eivät todellisuudessa olleet: sekä pieniä mutta samalla myös isompia, moniovisia autoja. Tämä pyrkimys autojen suurentamiseen monikäyttöisemmiksi näkyy ennen kaikkea päälle päin. Alkuperäisten mittasuhteiden venyttäminen ei välttämättä toimi esteettisesti kovin hyvin.

Toisaalta, kauneutta voi olla monenlaista, myös sisäistä, ja ovathan Clubmanin kuusi ovea tässä kokoluokassa todellinen harvinaisuus. Muutenkin Minillä on panostettu toimiviin ratkaisuihin nyt voimakkaasti. Uusi Clubman on sisätiloiltaan huomattavasti laadukkaampi kuin edeltäjänsä, eikä heppoisia muoviosia tai sisustuksen ailahtelevuutta ensituntuman perusteella ole enää tarjolla.

Ohjaamossa on premium-tasoa, mutta kokonaisuus on kuitenkin hieman sekava.

Auton akseliväli on kasvanut kymmenen senttiä. Sisustus on täysin uusi, ja kaikki viisi istuinta ovat toiminnalliset sekä tavaratila kasvanut. Tärkeät hallintalaitteet sijaitsevat nyt kojelaudan keskiosassa ja säilytyslokerot keskikonsolissa. Clubman valmistetaan Oxfordissa, Englannissa.

Clubmaniin tulee saatavaksi kolme eri diesel- ja bensiinimoottorivaihtoehtoa. Twin­Power -bensiiniturbot tuottavat kolmisylinterisenä Cooperina 136 ja nelisylinterisenä Cooper S -versiona 192 hevosvoimaa. Nelisylinterinen Cooper D -diesel on täysin uusi vaihtoehto, teholtaan 150 hevosvoimaa.

Perusvoimansiirto Clubmanissa on kuusiportainen manuaali, mutta nyt sen vaihtoehdoksi voi hankkia myös kahdeksanportaisen Steptronic-automaatin. Se vaihtaa hienosti, ja automaattina Cooper S Clubman kuluttaa peräti neljä desiä vähemmän sadalla ja kiihtyy aavistuksen nopeammin kuin manuaalina. Uusi automaatti maksaa noin 1 800 euroa autoveroineen.

Clubmanin erikoisuus ovat perän pariovet, jotka kasvattavat ovien määrän kaikkiaan kuuteen.

Mini on kuuluisa ketteristä, lähes mikroautomaisista ajo-ominaisuuksistaan. Ensitestatussa versiossa oli kolme ajotilaa, urheilullinen, ekoasetus ja niiden välimuoto mid. Silti Clubmanin kohdalla olisi liioittelua puhua mikroautomaisesta käyttäytymisestä, mutta auto ohjautuu kyllä tarkasti, ja houkuttelee ajoittain urheilulliseen ajotapaan. Luonteeltaan auto aliohjautuu hivenen, mutta Clubmaniin on tulossa myös neliveto, mikä muuttanee tilannetta parempaan suuntaan.

Jousitus ottaa kuopat ja töyssyt mukisematta vastaan olematta kuitenkaan liian löysä. Kasvaessaan Clubman on myös lihonut hieman, ja painaa nyt lähes puolitoista tonnia. Se ei ole erityisen kaunis lukema tässä kokoluokassa.

Ulkoisten seikkojen lisäksi uuden ajan Minillä on myös toinen perustavan laadun ideologinen ongelma: se ei noudattele klassisen Minin konstailematonta, jopa karua toiminnallisuutta tavoittelevaa maailmaa. Sen sijaan uuden ajan Mini pyrkii yhdistelemään retrohenkistä designia ja premium-tason tekniikkaa.

Lopputulos on kohtalaisen onnistunut, mutta onko tällainen lähestymistapa enää tätä päivää, on jokaisen itse päätettävissä.

Edit: Otsikko muutettu ”kuudestilaukeavasta” muotoon ”kuudestiaukeava”, joka oli jutun kirjoittajan alkuperäinen ajatus otsikonnista.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?