IS koeajoi: Tällaiseksi tavallinen nelivetoinen Volvo V60 muuttuu kun valikoimasta valitsee Cross Country -version - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Tällaiseksi tavallinen nelivetoinen Volvo V60 muuttuu kun valikoimasta valitsee Cross Country -version

Volvo V60 CC jatkaa merkin maastohenkisten mallien sarjaa.

Maavara on Cross Countryn juttu. Sitä onkin mukavat 20,5 senttimetriä.

11.10.2015 12:34

Muistatko vielä 1990-luvun lopun? Ja jos muistat, niin muistatko myös vuonna 1997 Volvo-mallistoon ilmestyneen V70 Cross Countryn? Siis tuon korotetulla alustalla ja maastomuoveilla varustellun ”Kauniaisten kansallisauton” erikoisversion?

Tuorein seitsenkymppisen aikoinaan aloittamaa perinnettä jatkava malli on nyt V60 Cross Country. Reilun parin tonnin lisähinnasta veekuusikymppisen ostaja voi siis valita tyylikseen maastohenkisyyden.

Ohjaamo ei eroa perus-kuuskymppisestä.

Käytännössä ”CC”:n erottaa V60-sarjan tavanomaisimmista versioista paitsi maavarasta ja muovisista lokasuojan kaarista, myös hieman erilaisista puskureista. Sekin kuuluu tyyliin, että pakoputken loppuosa on nykymuodille tyypillisesti takapuskimen kanssa niin sanotusti yhtä puuta.

Kokeilimme uuden murtomaakuusikymppisen nelivetoista mallia, jota voi lyhyesti luonnehtia verraten hyvin Suomen oloihin sopivaksi. Yli 20 senttimetrin maavarasta on aitoa hyötyä niin kaupungissa kuin maaseudullakin, eikä auton arkiajettavuus ole korotuksesta juuri kärsinyt.

Suurimmaksi miinukseksi nousee kuusikymppisten tuttu ongelma eli ulkomittoihin nähden ahtaat takatilat. Mukavuusmielessä hieman harmillista on myös D4-dieselin traktorimainen raksutus, jolle tosin löytyy selitys.

Etuvetoisena Cross Countryn saisi myös upouusilla Drive-E -bensiini- ja dieselmoottoreilla, mutta nelivedossa on yhä tuotantoteknisistä syistä tyytyminen edellissukupolvea edustavaan dieseliin. Se tuntuu äänen ohella myös auton verogrammoissa ja kulutuksessa.

Volvo V60 Cross Country D4 AWD Business Summum A

Moottori R5, 2400 cm³, 140 kW (190 hv)/4000 r/min, 420 Nm/1500–3000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 8,9 s, huippunopeus 205 km/h Kulutus 5,7 l/100 km Diesel CO2-päästöt 149 g/km Voimansiirto A6, neliveto Mitat p 4638, l 1899, k 1545 mm, akseliväli 2774 mm, omamassa 1836 kg, tavaratila 430 l, tankki 67,5 l Hinta 47176 euroa

KIITÄMME:

Lisämaavaran tuomia etenemisetuja

Mukavaa ajettavuutta

MOITIMME

Uusimman moottoritekniikan puuttumista juuri nelivetoversiosta

Tutun ahdasta tavaratilaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?