IS upotti kalliin Toyotan kiviseen jokeen ja kuorrutti päälle upeaa, kirkkaanväristä kuraa – ja tältä se kaikki näyttää kopterista

Suomen myydyimmät maastoautot saivat uuden moottorin. Kävimme koeajamassa teknisesti uudistuneen Land Cruiserin Islannissa – maastoissa joihin kaksivetoisella ei ole menemistä.

9.10.2015 6:27

Toyotan Land Cruiser kuuluu niiden autojen sarjaan joiden olemassaoloa ei turhan tiheillä uudistuksilla häiritä.

Nykyinen malli on ollut pienin muutoksin tuotannossa jo vuodesta 2007 lähtien ja sen keulalta löytyvä kolmelitrainen diesel on itse asiassa vieläkin vanhempaa, alkujaan peräti 15 vuoden takaista perua.

Tai siis löytyvä ja löytyvä. Jatkossa Land Cruiseria ja ensi kesästä alkaen myös sen serkkupoikaa eli lava-auto Hiluxia vauhdittaa upouusi 2,8-litrainen diesel.

Uuden moottoritilavuuden taustalla ovat luonnollisesti päästötalkoot. Sylinterilitrojen ohella myös kulutus tippunut uudessa mallissa lähemmäs kymmenen prosenttia ja verotkin lasketaan jatkossa alta kahdensadan CO2-gramman.

Kakskasilla ryyditetty Land Cruiser on myös kautta aikojen ensimmäinen Toyota, jossa käytetään päästöjä vähentävää SCR-urearuiskutusjärjestelmää.

Moottoriuudistuksen myötä myös automaattilaatikko on saanut yhden pykälän lisää ja suurin vääntömomentti on niin ikään kasvanut selvästi.

Vaan miltä paketti oikein tuntuu? No ensivaikutelma on, voimalinjaa lukuun ottamatta – rehellisesti aika vanhanaikainen, sekä hyvässä että pahassa.

Otetaanpa esimerkiksi kojelauta, jossa on koko joukko jopa museaalisiksi luonnehdittavia 1980- ja 90-luvuista muistuttavia elementtejä.

Kun tähän lisätään vielä voimakkaasti tehostettu ohjaus ja melkoinen kallistelu mutkateillä, siirtyvät koeajoajatukset lähemmäs vuosituhanteen vaihdetta.

Ikä painaa takaistuimellakin, jossa melutaso kohoaa sadan tonnin autoksi suorastaan kovaksi. Takaluukku on niin ikään raskas ja arkikäyttöön nähden aika hankalasti saranoitu.

Mutta mitä huonommaksi tie muuttuu, sitä paremmalta meno Land Cruiserin kanssa alkaa maistua.

Kaarramme ulos päällystetyltä tieltä. Kura lentää ja Islannin upea luonto hivelee silmiä. Alla on terävää laavakiveä ja vaihtelevan väristä, löysähköä vulkaanista hiekkaa.

Alennusvaihteisto kytkeytyy herraskaisesti sähkönapista ja sen jälkeen Cruiser alkaakin kiivetä paikkoihin mistä useimmilla katunelivedoilla voi vain haaveilla. Vielä pidemmälle vie nappulan takaa löytyvä tasauspyörästön lukko.

Apua saa myös (lisävarusteisista) maastokameroista, joiden avulla ajolinjoja voi tarkkailla ilman jatkuvaa ulos-sisään -hyppimistä.

Kaikkiaan Toyota Land Cruiser on niin maastokykyinen, että vaatii jo todella pahaa paikkaa että edellä mainittuja etenemisavustimia järeämmät keinot ovat aidosti tarpeen. Jos niin kuitenkin käy, erilaisille ajopinnoille optimoidut maasto-ohjelmat löytyvät verraten kätevästi keskikonsolin suuresta valintakiekosta.

Testitaipaleella ainoa tilanne tulee eteen autoa yllätyksellisesti heiluttavassa kivikkoisessa joessa kahlatessa.

Siitä selvitään Crawl Controlin eli eräänlaisen napista ohjattavan käsikaasun kytkemisellä. Puoliholtittomasti puolelta toiselle heiluva kuljettaja voi ilahduttavasti jättää ryöminnässä tarvittavan kaasun automatiikan hoidettavaksi.

Islannin laavakentillä ei todellakaan jää epäselväksi, mihin tämä legendaarinen Toyota parhaiten istuu. Land Cruiser on herraskaisista piirteistään huolimatta raaka laite tositarpeeseen – siis sinne, missä autolla pitää päästä yksinkertaisesti etenemään, tilanteesta ja mukana seuraavasta lastista huolimatta.

Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D Style

Moottori R4, diesel, 2755 cm3, 130 kW (177 hv)/3400 r/min, 420 Nm/1400–2600 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,7 s, huippunopeus 175 km/h Kulutus 7,4 l/100 km diesel CO2-päästöt 194 g/km Voimansiirto A6, neliveto Mitat p 4780, l 1885, k 1845 mm, akseliväli 2790 mm, omamassa 2990 kg, tankki 87 l Hinta 99558 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?