Jos tämä EU-suunnitelma toteutuu, dieselautot uhkaavat kadota markkinoilta – koko tekniikka muuttuu kyseenalaiseksi - Autot - Ilta-Sanomat

Jos tämä EU-suunnitelma toteutuu, dieselautot uhkaavat kadota markkinoilta – koko tekniikka muuttuu kyseenalaiseksi

Kuvassa mitataan dieselauton päästöjä.

Julkaistu: 7.10.2015 9:35

EU-komissio valmistelee autoille uutta päästömittaustapaa joka toteutuessaan se saattaa mullistaa koko automarkkinan. Iso osa dieselautoista saattaa sen jälkeen kadota markkinoilta kokonaan.

EU-komissio on muutaman vuoden ajan valmistellut uutta päästömittaustapaa, joka tunnetaan nimellä RDE. Lyhenne tulee sanoista Real Driving Emissions, ja sen ytimenä on rajoittaa viime aikoina paljon tapetilla olleita typenoksidipäästöjä todellisessa käyttötilanteessa.

Komission suunnitelmassa on esittää RDE:n ensimmäisen vaiheen käyttöönottoa syyskuulle 2017. Tämän jälkeen esiteltävät uudet autotyypit joutuisivat uuden mittausmenettelyn kohteeksi.

Vuoden 2018 syyskuusta eteenpäin RDE-normi astuisi voimaan kaikille ensi kertaa käyttöönotettaville autoille – siis myös jos aiemmin myynnissä olleille malleille. RDE:n kakkosvaihe astuisi puolestaan voimaan syyskuussa 2019, ja kaikille autoille syyskuussa 2020.

Melkoinen uutispommi jutussa on, että komission ehdottamat vaatimusten raja-arvot ja voimaantulot ovat niin tiukkoja, että ne eivät ole useimmissa tapauksissa teknisesti edes mahdollisia ja asettavat dieseltekniikan käytön kokonaan kyseenalaiseksi.

Euroopan autonvalmistajien kattojärjestö ACEA on kommentoinut ehdotusta sanomalla, että ” Jotta vaatimusten täyttäminen kaikkien myytävien automallien osalta olisi mahdollista syyskuuhun 2018 mennessä, joutuisivat auton valmistajat karsimaan dieselmallistoaan ja keskittymään vain joihinkin malleihin, jotta kehitystyö olisi mahdollista tässä ajassa.”

Tämä tarkoittaa myös sitä, että erityisesti pienten ja hinnaltaan halpojen dieselautojen olisi entistä vaikeampi täyttää uusia RDE-määräyksiä.

ACEA:n mukaan ”vain sellaisilla dieselautomalleilla, jotka on jo nyt suunniteltu varusteltavaksi erittäin monimutkaisilla typen oksidien jälkikäsittelylaitteilla RDE:n vaihetta 2 varten, olisi mahdollista täyttää nyt esitetyt vaiheen 1 raja-arvot, mutta silloinkin komission esitystä pitäisi vielä täydentää toistaiseksi avoimeksi jääviltä osin”.

Käytännössä tämä tarkoittaisi, että pienimpiin dieselautoihin asennettavat SCR-urearuiskutusjärjestelmät nostaisivat autojen hinnan niin korkeaksi, etteivät ne enää olisi kilpailukykyisiä bensiinikäyttöisten tai hybridiautojen kanssa. Tämä johtaisi sekä hintojen nousuun, että sitä kautta seuraavaan kysynnän laskuun, mikä vähitellen tappaisi dieselhenkilöauton sukupuuttoon Euroopassa.

Dieselautot tuottavat nykytekniikalla noin 20-30% pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin vastaavantehoiset bensiiniautot. ACEA muistuttaakin, että Euroopassa erittäin suosittujen pienten dieselautojen katoaminen markkinoilta ja korvautuminen joko bensiini- tai hybridikäyttöisillä autoilla saattaisi johtaa siihen, ettei komission kunnianhimoinen Co2-päästötavoite vuonna 2020 täyty.

Komissio on määrännyt jokaisesta 95g/km ylittävän auton valmistamisesta tuntuvan sakon autonvalmistajille vuoden 2020 jälkeen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?