Autot

Nimitysuutisia: Tässä on uusi, reilun 13000 euron Opel Karl – tällainen se on ajaa suomalaisissa oloissa

Julkaistu:

koeajo
Opel tilkitsee nyt pikkuautoluokkansa viimeisenkin reiän. Tehtävään on nimitetty Karl-herra.
Suomen autoverotusta lasketaan pienipäästöisten mallien osalta hiven ensi vuoden alusta alkaen, mutta uudet autot ovat edelleen maassamme kiusallisen kalliita.

Aidosti edullisia malleja on harmittavan vähän tarjolla, vaikka kahlaisi kaikki valmistajat läpi. Kyse on tietenkin pikkuautoista, sillä Suomen suosituimman kokoluokan, eli alemman keskikoon mallien hinnat lipeävät helposti lähemmäs 30000 euroa.

Tuo summa pitäisi pystyä puolittamaan, jotta houkutus uuden auton ostoon oikeasti kasvaisi. Raha ratkaisee, kun ajat ovat haastavat. Vaihtoehtoina ovatkin usein keskikokoinen käytetty tai uusi pikkuauto.

Tähän rakoon haluaa nyt iskeä Opel uudella Karl-mallillaan, joka on houkuttelevasti hinnoiteltu.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Opelin pikkuautotarjonta on tällä haavaa muutenkin hyvässä kuosissa, sillä saksalaismerkin valikoimasta löytyvät niin viime vuonna markkinoille tullut piskuinen Adam kuin Suomeenkin tämän vuoden puolella kunnolla myyntivauhtiin saatu uusi Corsa.


Näiden kahden väliin asemoituu Karl, joka on siis alemman pikkuautoluokan viisiovinen ja –paikkainen uutuus, ja samalla tuorein nimi Opelin tiimissä.

Adam, Karl ja Corsa yhdistettyinä juuri uudistuneeseen Astraan tarkoittaa Opel-kvartettia, jossa kaikki pienemmän malliryhmän mahdolliset tarjontapuutteet on nyt perusteellisesti tilkitty. Katumaastureissa Opelin Mokka on sekin kompaktiluokan edustaja, joka on myös Suomessa otettu mukavasti vastaan.

Opelilla on huomattu, että pienemmät autot ovat nyt hyvässä imussa.

Karl on vajaat 3,7 metriä pitkä kaupunkiauto. Sen akseliväli on kokonaismittaan nähden pitkä, lähes 2,4 metriä, eli pyörät on sijoitettu nurkkiin.

Näin sisätilat on saatu mahdollisimman hyvin hyötykäyttöön. Tilaa on viidelle matkustajalle, joskin auton sisäleveys rajoittaa varsinkin takaistuimella matkustavien hartiatilaa merkittävästi. Myös takajalkatilat ovat ymmärrettävästi rajalliset. Etuistuimilla on kuitenkin hyvin tilaa pitkillekin henkilöille.


Voimaa Karlissa tuottaa Opelin jo tutuksi tullut kolmesylinterinen, 1,0-litrainen Ecotec-moottori, joka on yhdistetty perinteiseen viisiportaiseen manuaalivaihteistoon.

Pari on onnistunut, ja vaihteisto toimii napakasti. Piskuisen, ahtamattoman peruspuksuttimen teho riittää kohtuullisen hyvin kevyen Karlin liikutteluun kevyemmällä kuormalla, mutta moottoritienopeuksissa pikku-Opelin voimat, ajon erilaiset hälyäänet ja suuntavakavuus alkavat jo kärsiä tai häiritä hieman. Suuremmalla kuormalla ongelmat ovat varmasti selkeämmin aistittavissa.

Toisaalta Karlin jousitus on onnistuneesti säädetty, vaikka hieman pintakovuutta onkin tunnettavissa. Kaupunkipyörittelyä varten Karlissa on erityinen city-asetus ohjausvasteen keventämiseksi, mutta sen vaikutus on melko vähäinen. Tämä on hyvä asia, sillä nyt auton tuntuma tiehen ja etenemissuuntaan pysyy helppona ja ongelmattomana.


Karlin vahvuuksiin kuuluu järkevän hinnoittelun lisäksi hyvä varustelutaso. Autossa saa jo alemmassa Enjoy-varustelussa muun muassa ilmastoinnin, nahkaverhoillun ohjauspyörän lämmitystoiminnon talvipakkasia ajatellen, tasanopeuden säätimen ja kääntymisvaloin varustetut etusumuvalot sekä kaistalta poistumisen varoittimen. Kattavammassa Cosmo-varustelussa esimerkiksi ilmastointi muuttuu automaattiseksi ja moottori etevöityy sammutusautomatiikan myötä, ja kulutus laskee pari desiä ainakin teoriassa.

Karl on onnistunut, helposti lähestyttävä pikkuauto, ja herättää kysymyksen siitä, miten Opel on onnistunut kaikessa hiljaisuudessa luomaan näin valmiin tuotteen. Vastaus onkin yllättävän yksinkertainen. Kyseessähän on käytännössä sama auto kuin Chevrolet Spark, jonka neljäs sukupolvi tulee markkinoille aivan lähiaikoina, vaikkakaan ei Euroopassa. Autojen erot ovat hyvin pieniä, muutamia millejä sinne tänne.

Opel Karl Enjoy 1.0 Ecotec 5M

Moottori R3, 999 cm³, 55 kW (75 hv)/6500 r/min, 95 Nm/4500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 13,9 s, huippunopeus 170 km/h Kulutus 4,5 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 104 g/km Voimansiirto M5, etuveto Mitat p 3675, l 1604, k 1476 mm, akseliväli 2385 mm, omamassa 939 kg, tavaratila 215 – 1013 l, tankki 32 l Hinta 13394 euroa

KIITÄMME:

- Joustavaa voimalinjaa

- Kattavaa varustelua

MOITIMME:

- Tavaratilan hankalaa laajennettavuutta

- Rajallisia takatiloja

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt