Eronnut VW-pomo: Kuinka Volkswagenissa on voinut tapahtua näin laajoja väärinkäytöksiä?

Julkaistu:

ERO
Volkswagenia riepottava skandaali johti keskiviikkona toimitusjohtaja Martin Winterkornin eroon.
Winterkorn ilmoitti lähdöstään illalla. Aiemmin päivällä Volkswagen-konsernin hallituksen viisi vaikutusvaltaisinta jäsentä oli grillannut häntä siitä, kuinka Volkswagen päätyi Yhdysvalloissa päästömittaustulosten vääristämiseen.

Winterkorn ilmoitti ottavansa vastuun huijauksesta, mutta kertoi myös olevansa järkyttynyt siitä, kuinka Volkswagenissa on voinut tapahtua näin laajoja väärinkäytöksiä. Hänen mukaansa Volkswagen tarvitsee nyt uuden alun, jolle toimitusjohtajan vaihdos pohjustaa tietä.

Winterkorn, 68, pyysi jo tiistaina julkisesti anteeksi, että on pettänyt ihmisten luottamuksen. Keskiviikkona paine häntä vastaan koveni edelleen, kun päästöhuijauksesta aloitettiin rikostutkinta myös Saksassa.

Pientä helpotusta Volkswagenin ahdinkoon tuli siitä, että yhtiön osakekurssin lasku Frankfurtin pörssissä pysähtyi keskiviikkona. Kahden edellisen päivän aikana yhtiön markkina-arvosta ehti kadota yli kolmannes, eli 25 miljardia euroa.

Volkswagen-konserni valmistaa autoja myös muun muassa Audi-, Skoda- ja Lamborghini-merkeillä. Sitä, kuinka pahasti kohu kolhaisee yhtiön mainetta ja autojen myyntiä, on hyvin vaikea ennakoida.

Yhdysvalloissa Volkswagenin toiminnasta aloitettiin rikostutkinta jo aiemmin, ja siellä yhtiötä uhkaa enimmillään jopa yli 18 miljardin dollarin eli yli 16 miljardin euron korvausvaade. Volkswagen on keskeyttänyt kaikkien diesel-autojen myynnin Yhdysvalloissa tutkinnan ajaksi.

Ei koske hiilidioksidipäästöjä

Skandaali johtuu siitä, että Volkswagenin dieselmoottoreiden moottorinohjausjärjestelmässä havaittiin ohjelma, joka tunnistaa auton olevan päästömittauksessa. Ohjelma säätää asetukset sellaisiksi, että päästönormit eivät ylity. Volkswagenin mukaan ohjelmisto on noin 11 miljoonassa autossa, joissa on EA 189 -tyyppinen dieselmoottori.

Normaaliajossa ohjelma ohitetaan. Typen oksidien päästöt voivat tällöin nousta 10–40 prosenttia suuremmiksi kuin tyyppihyväksynnän yhteydessä tehdyissä päästömittauksissa.

Dieselautojen typpipäästöjä koskevat rajat ovat aiemmin olleet Yhdysvalloissa selvästi tiukemmat kuin Euroopassa.

Typen oksidit happamoittavat ympäristöä ja voivat aiheuttaa terveyshaittoja ihmisille. Ne eivät ole samanlaisia kasvihuonekaasuja kuin hiilidioksidi, jonka päästöihin muun muassa autoverotus perustuu Suomessa. Hiilidioksidipäästöjä nyt havaittu huijaus ei koske.

EU kiristämässä mittauksia

Myös hiilidioksidipäästöjen mittaukset on kyseenalaistettu, koska autoteollisuuden on epäilty manipuloivan testituloksia muun muassa parantamalla keinotekoisesti autojen aerodynamiikkaa.

EU-parlamentin ympäristökomitea äänesti keskiviikkona sääntöjen tiukentamisesta niin, että päästömittaukset noudattaisivat paremmin varsinaista ajotilannetta. Neuvottelut lopullisten lakien sisällöstä aloitetaan heti parlamentin, EU-komission ja jäsenvaltioiden välillä.

Saksan on epäilty ajavan lain vesittämistä. Saksa on EU:n suurin autoteollisuusmaa.

Suomen autoverotukseen mittaussääntöjen tiukentuminen ei lähitulevaisuudessa vaikuttaisi, sillä uusilla menetelmillä saadut mittaustulokset konvertoitaisiin aluksi vastaamaan vanhoja tasoja, kerrottiin Trafista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt