Autot

Frankfurt 2015: Audi S4:n yllätys

Julkaistu:

UUTUUS
Audin hiljattain uusiutunut A4 saa nyt rinnalleen pykälää väkevämmän version, tutusti nimetyn S4:sen.
Aivan kaikkien odotusten mukainen laite se ei ole. Silti sitä voi pitää yllättävänä.

Se kilpailee samoista asiakkaista esimerkiksi BMW 340:n ja Mercedeksen C-sarjan AMG-mallien alapuolelle sijoittuvien versioiden kanssa. Kuten ennenkin, RS-versiota saadaan odottaa mallikaaren loppupuolelle.

Audin odotettiin esittelevän S4-mallissa sähköavusteisen turboahtimen, jossa erillisellä sähkömoottorilla avustamalla olisi pakokaasuahtimen turboviivettä kutistettu minimaaliseksi. Edellisen sukupolven S4 oli varustettu mekaanisella ahtimella, joka nopeamman reagointinsa vastapainoksi vielä nykyaikanakin huonontaa hieman moottorin hyötysuhdetta.


Sen sijaan tuoreessa S4:ssä imusarjan ylipaineesta vastaa pelkästään tavanomainen turboahdin ilman erikoisempia kikkoja. Kolmelitrainen V6 tuottaa 354 hevosvoimaa.

Erikoisin veto Audilta on löytyy kuitenkin S4:n voimansiirtopuolelta. Auto on tietysti nelivetoinen, mutta uuden sukupolven S4:n kohdalla Audi on tyystin hylännyt kaksoiskytkinlaatikon. Edellisessä sukupolvessa vielä saatavana ollut S-Tronic –laatikko – omaa sukua siis DSG – on nyt joutunut väistymään.

Uudessa S4:ssä vaihteistoksi saa ainoastaan 8-vaihteisen perinteisen Tiptronic-askin, eli tavanomaisen momentinmuunninautomaatin. Manuaaliversiota ei tällä hetkellä ole suunnitelmissa.

Ota kantaa

Onko 354 hevosvoimaa liioittelua arkiajossa?

On 21% En osaa sanoa 4% Ei 75%
Ääniä yhteensä 7907

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt