Autot

Tässä on tehokkain Mini ikinä!

Julkaistu:

Koeajo
Minin tehokkain John Cooper Works -malli on täällä. Se tekee itsestään pienen numeron.
Tehokkain Mini ikinä, sitä on John Cooper Works. Niin kauan kuin Mini on markkinoilla ollut uuden tulemisensa myötä, se on aina tehnyt perusmallistaan Cooperista JCW-version. Aina JCW-versio on ollut malliston tehokkain ja uusin JCW on tietysti tehokkaampi kuin aiemmat JCW:t.

Nyt ollaan siis hevosvoimien äärellä, alla tehokkain tuotantovalmisteinen Mini ikinä. John Cooper Works -malli ovat luonnollisesti kunnianosoitus alun perin Minejä valmistaneen Cooper Car Companyn perustajalle ja kilpa-ajaja John Cooperille.

Kaksi litraa, neljä sylinteriä ja TwinPower -turbo, siinä on JCW:n voimien salaisuus. Samat peruskeinot ovat tietysti periaatteessa kaikissa moottoreissa moottoreissa, Minin JCW-version kohdalla ahtopainetta lyödään pataan sen verran, että siitä saadaan tarvittavat tehot. Minin valmistajalla BMW:llä on jo vuosia ollut käytössä tekniikka, jossa on ikään kuin yhdessä kaksi turboa on yhdessä. Näin turboviivettä ei ole ja tekniikalla saadaan kaksoisahtamisen edut käyttöön, kun ahtopainetta saadaan tuotettua laajalla kierrosalueella. Lisäksi turbokomponentti vie näin vähemmän tilaa.


Ahtamisella Minin moottorista otetaan irti 231 hevosvoimaa, nelisenkymmentä enemmän kuin Cooper S -versiosta. Vääntökin on jo perhefarmarin luokkaa ja enemmänkin, peräti 320 newtonmetriä. Vertailun vuoksi, Cooper S:n vastaava arvo on 280 newtonmetriä. Edelliseen John Cooper Works -malliin nähden tehot ovat kasvaneet kymmenen prosenttia ja vääntö peräti 23 prosenttia.


John Cooper Worksin ajatuksena on tietysti, että auto näkyy ja kuuluukin. Moottorijarrutuksissa auton takana keskellä olevat pakoputket päästävät ilmoille mukavan röpötyksen ja kiihdytettäessä pärinää on ihan omiksi tarpeiksi. Korin muotoilussa käytetään muita erikoistehosteita, samanlaisia ahnaita keulan ilmanottoaukkoja ei muissa Mineissä tapaa.


Mitä Minin ajettavuuteen tulee, sitä voi kuvailla yhdellä sanalla, tarkka. Mini haluaa korostaa mikroautomaista ajettavuutta, ja sport-ajo-ohjelman päälle säätämällä infotainmentin näyttöön tuleekin muistutus mikroautomaisen tarkasta ajotuntumasta. Millään Porschen tasolla ei tietenkään olla, mutta kun puhutaan perusautoista, ohjaustuntuma on erinomainen. Ohjauskaan ei etuvetoisessa Minissä vetele hyvistä voimareserveistä huolimatta. Alusta toimii tarkasti, tuntuma on napakka ja kuusiportainen automaattivaihteisto sopii hyvin kokonaisuuteen.

Kovien tehojen lisäksi myös hinta on kova. John Cooper Works -versio ilman mitään lisävarusteluja maksaa sataa euroa vaille 41 000 euroa. Toki vakiovarustelu taso on valmiiksi hyvä, mutta samalla rahalla saa hyvän ja hyvin varustellun ja tehokkaankin perheauton, esimerkiksi 280-hevosvoimaisen Seat Leon Cupran. Tokii Cuprassakin on hyvät varusteet valmiiksi.

Ota kantaa

Oletko koskaan ajanut uudella tai vanhalla Minillä?

Kyllä 38% En 62%
Ääniä yhteensä 5596

Mini John Cooper Works A


MOOTTORI R4, turbo, 1 998 cm³, 170 kW (231 hv) /5 200–6 000 r/min, 320 Nm/1 250–4 800 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 6,1 s, huippunopeus 246 km/h
KULUTUS 5,7 l/100 km 95E
CO2-PÄÄSTÖT 133 g/km
VOIMANSIIRTO A6, etuveto
MITAT p 3 874, l 1 727, k 1 414 mm, akseliväli 2 495 mm, omamassa 1 250 kg, tavaratila 278–941 l, tankki 44 l
HINTA 40 900 €

Kiitämme

Tarkkaa ajatettavuutta

Ripeää suorituskykyä

Moitimme

Kovaa hintaa

Rajallisia tiloja

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt