Autot

Jos et vielä tiennyt mistä sähköautoilusta on kysymys – nyt siitä on mahdollista ottaa selvää!

Julkaistu: , Päivitetty:

Sähköautoilu
Helsingin Senaatintorille kokoontuu tänään ennätysmäärä sähköautoja.
Tänään kello 9 alkaen Helsingin Senaatintorilla on mahdollisuus nähdä suuri määrä sähköautoja. Mukana on uusinta sähköautokantaa, kuten Tesloja, mutta myös vanhoista autoista konvertoituja sähköautoja. Senaatintorilta voi bongata muun muassa Triumphin vuosimallin 1972 GT6 Mk-III -auton, joka on konvertoitu sähköautoksi.

Sähköautotapahtuman tarkoitus on osoittaa, että niille, jotka ovat sähköautoilussa edelläkävijöitä, heille sähköautoilu on arkipäivää. Sähköinen liikenne -hankkeen koordinaattori Elias Pöyryn mukaan sähköautoilu on myös taloudellisesti kannattavaa, yrityksillekin.

– Suomeen on syntynyt jopa yllättävän paljon sähköautoiluun nojaavaa liiketoimintaa, joka on tyypillisesti alusta alkaen kansainvälistä ja liikenteen digitalisoitumisessa vahvasti mukana, Pöyry sanoo.

Pöyry viittaa tällä siihen, että sähköautojen latausjärjestelmien ja niiden yhteensopivuuteen liittyvä osaaminen on Suomessa kansainvälistä huipputasoa. Pöyryn mukaan Liikennevirta Oy on hyvä esimerkki – se on onnistunut kehittämään yhteistyössä saksalaisen toimijan kanssa latausverkostojen yhteensopivuusmallia eurooppalaiselle tasolle.

Pöyry sanoo, että Suomessa on oltu ajoissa hereillä, kun sähköautojen lataukseen liittyvää lainsäädäntöä on valmisteltu EU-tasolla. Viranomaisten ja yritysten yhteistyön tuloksena on syntynyt direktiivi, jossa suomalaisten digitaalisten liiketoimintamallien skaalaaminen on ollut mahdollista myös Euroopan muille markkinoille.

Vuonna 2011 myönnetty sähköautojen energiatuki on käytetty loppuun. Sähköautoilijoiden mukaan on ymmärrettävää, että merkittävät suorat tuet eivät ole realistinen vaihtoehto nykyisessä taloustilanteessa. Heidän mielestään sähköautojen määrää voidaan kasvattaa kehittämällä autojen verojärjestelmää enemmän päästöperusteisesti.

Sähköautoilijoiden tapahtuman juontaa Radio Rockin Jussi Heikelä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt