Autot

Hybridiautojen edelläkävijä ehtinyt jo neljänteen sukupolveensa

Julkaistu:

Frankfurt 2015
Maailman suurin autonvalmistaja Toyota laajentaa hybridimallistoaan.
Uudistumisvuorossa olevan Priusin ohella linjaston päästä pukataan ulos RAV4 Hybrid sekä konseptiauto CH-R Hybrid.

Lähes 20 vuotta sitten, vuonna 1997 esitelty Toyota Prius on nyt ehtinyt neljänteen sukupolveensa, ja toistaiseksi vain väkevästi maskeerattuna versiona. Uutuus esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä.

Prius siirtyy nyt ensimmäisenä Toyotana käyttämään uutta TGNA-pohjalevyä, joka myöhemmin löytyy myös muista Toyotan keskikokoluokan autoista. TGNA:n kanssa Toyota on panostanut jälleen ajettavuuden hiomiseen. Tähän asti Priusten takapyöränripustus on ratkaistu yksinkertaisella, tilaa säästävällä, mutta ei kovin hienostuneella vääntösauvajousituksella. TGNA tuo mukanaan kokonaan alumiinista toteutetun erillisjousituksen, joka varmasti muuttaa Priuksen ajettavuutta modernimpaan suuntaan. Priuksen odotetaan myös olevan totutusti hieman edeltäjäänsä pidempi ja leveämpi. Toyota julkaisi autosta nyt esimmäiset kuvat, mutta ei vielä kovin tarkkoja yksityiskohtia.


Priuksen tekniikkaan ei odoteta suuria muutoksia. Polttomoottori on edelleen 1,8-litrainen ja Atkinsonin työtahdilla toimivaa mallia, akkuratkaisuja nähdään todennäköisesti malliversiosta riippuen kaksi. Perusmalli tulee tarjolle NiMH-akuilla, kun lataushybridiversion voi olettaa olevan varustettu Li-Ion-akustolla. Kokonaisteho nousee todennäköisesti 150 hevosvoiman tuntumaan. Toyotan mukaan auton terminen tehokkuus on kasvanut jopa 40 prosenttiin.

Enemmän asiakkaalle näkyviltä osin Prius uudistuu niin ikään. Sisustusmateriaalit ottavat harppauksen laadukkaampaan suuntaan, ja matkustamosta löytyy matkapuhelimen langattoman latauksen mahdollistava alusta.

Ota kantaa

Oletko ajanut Toyota Priuksella?

Kyllä 25% En 75%
Ääniä yhteensä 3273

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt