Autot

Jeep Cherokee on ikinuori inkkari – nyt sitä saa taas Suomesta

Julkaistu:

Koeajo
Jeep Cherokeen viimeisin versio on nyt Suomessakin saatavana.
Jeep Cherokee on jo melko iäkäs, yli nelikymppinen tuote. Se suunniteltiin aikoinaan Jeep Wagoneerin urheilullisemmaksi, kaksioviseksi versioksi. Nyt ajossa on jo viides sukupolvi, ja vuosien varrella oviakin on ilmaantunut lisää. Rohkeasti nimetyn auton ote on pitänyt, vaikka kilpailijoita on nykyisin runsaasti enemmän kuin 1970-luvulla.

Cherokeen viimeisin malli esiteltiin jo parisen vuotta sitten, mutta se ei ole ollut Suomessa saatavana maahantuontiedustuksen ollessa tauolla. Nyt yritetään taas tuorein voimin.

Cherokee on ollut yksi ensimmäisistä SUV-autoista eli katumaastureista. On kuitenkin huomattava, että tämä jenkkipeli on kyvykkäämpi kuin moni sen nykyisistä etuvetoisista kilpailijoista. Cherokee on keskikokoinen monikäyttöauto, joka ei pelkää maastoon menoa tai huonoja keliolosuhteita.


Koska kyseessä on Jeep, on Cherokee luonnollisesti aina nelivetoinen. Maavaraksi mitataan 20 senttiä. Nelivetojärjestelmän nimi on Selec-Terrrain, ja autossa on erilaisia ajotilanteita varten omat asetuksensa: esimerkiksi lumelle, hiekalle ja mudalle tai urheilulliseen ajoon. Cherokee pystyy kahlaamaan jopa puoli metriä syvässä vedessä, mitä ei ihan heti ehkä uskoisi.

On tavallista, että nykyaikaisen maasturin peruskuljettajalta loppuu usko ennen kuin autolta kyvyt. Harva itse asiassa tarvitsee todella pahojen paikkojen ominaisuuksia kuin edes kerran, pari vuodessa. Talviajossa neliveto luo tietenkin ajoon oman, Suomessa toivotun vakautensa.


Cherokee liikkuu 2,0-litraisen dieselin tai 3,2-litraisen bensiinimoottorin voimin. Ajoimme pienemmän järkidieselin ja yhdeksänportaisen automaattivaihteisen yhdistelmällä pitkän, lähes 1 500 kilometrin testirupeaman. Cherokeen Fiat-sukuinen diesel jaksaa viedä autoa vaivattomasti, ja kulutti ajossa keskimäärin 6,1 litraa sadalla. Vaikka Cherokeen keskinopeudeksi muodostui runsaan maantieajon vuoksi korkeahko, osoittautui se muutenkin pihiksi auton koko huomioiden. Kaupungissa kulutus nousee hieman reiluun seitsemään litraan sadalla.

Moottori on tasainen puurtaja, eikä automaatin toiminnassa ole napisemista. Maastoajossa meno kuitenkin tuntuu vaihtojen suhteen ajoittain hieman kulmikkaalta. Auton rengastus oli järkevästi vain 17-tuumainen, ja se sekä tuntuu että kuuluu ajossa. Cherokee on miellyttävän hiljainen tien päällä, ja jousitus säädetty mukavaksi. Vain kaikkein terävimmät kuopat tuntuvat matkustamoon asti.

On oikeastaan makuasia, onko Jeepin interiööri herraskainen vai ei, mutta ei se varsinaisesti ainakaan hienostele – Jeepin maailmaan kuuluu tietynlainen rentous. Sisällä tilaa riittää kohtuullisen hyvin, ja takaistuin liukuu kätevästi eteenpäin, jos tavaratilaa tarvitaan enemmän. Etuistuimilta voisi toivoa hieman enemmän sivuttaistukea. Valitettavasti nostokorkeus tavaratilaan on melkoinen, ja tilan perälle on vaikea yltää koskematta takapuskuriin, joka sotkee helposti vaatteet.

Cherokee viihtyy parhaiten pitkillä matkoilla ja parikin astetta rouheammilla mökkitiellä, jopa tiettömilläkin taipaleilla. Taloudellinen diesel yhdistettynä huippumoderniin automaattivaihteistoon ja mukavuuspainotettuun jousitukseen tekee autosta hyvän matkakumppanin. Autossa on yllättäen myös monia hyviä taksiauton piirteitä, tilaa ja helppoa käytettävyyttä. Siitä jää hyvä yleistunnelma. Jeep Cherokee on eurooppalaistunut Fiat-Chrysler -yhteistyön ansiosta onnistuneesti.

Ota kantaa

Oletko koskaan ajanut Jeepillä?

Kyllä 36% En 64%
Ääniä yhteensä 3991

Jeep Cherokee 2.0 Multijet 170hv AT9 4WD Longitude


MOOTTORI R4, 1 956 cm³, 125 kW (170 hv)/4 000 r/min, 350 Nm/1 750 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 10,3 s, huippunopeus 192 km/h
KULUTUS 5,8 l/100 km Diesel
CO2-PÄÄSTÖT 154 g/km Voimansiirto A9, neliveto
MITAT p 4 624, l 1 859, k 1 683 mm, akseliväli 2 700 mm, omamassa 1 953 kg, tavaratila 412–1 267 l, tankki 60 l
HINTA alkaen 49 990 euroa

Kiitämme

Taloudellista dieselmoottoria

Mukavuutta matka-ajossa

Moitimme

Tavaratilan nostokorkeutta

Etuistuinten sivuttaistukea

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt