Hollanti luopuu autoverosta ja vähentää päästöjen vaikutusta maksuihin - Autot - Ilta-Sanomat

Hollanti luopuu autoverosta ja vähentää päästöjen vaikutusta maksuihin

Autojen verotus on yhä korkealla tasossa Tanskassa ja Suomessa. Hollanti luisuu kohti normaalia.

Julkaistu: 4.9.2015 14:42

EU-maista enää vain Suomella ja Tanskalla on huomattavan korkea auton hankintaverotus. Kärkikolmikkoon aiemmin kuulunut Hollanti nimittäin leikkasi verojaan hiljattain.

Liikennettä verotetaan kaikkialla Euroopassa, ja useimmissa maissa vielä kohtalaisen samanlaisella rasitusasteella autoilijaa kohden. Osa maista kerää veropottinsa polttoaineen verotuksella tai vuotuisilla käyttömaksuilla, monet käyttävät myös tietulleja potin kokoamiseen.

Muutamat EU-maat maksattavat veroja myös auton hankinnasta. Näistä maista Tanskan autovero on prosentuaalisesti hankintahinnasta suurin ja pitkien etäisyyksien ja huonojen keliolosuhteiden Suomi kakkosena.

Kärjen tuntumassa niskaan hengitti aiemmin Hollanti, mutta nyt maan parlamentti on kaikessa hiljaisuudessa päättänyt leikata autoveroaan. Ajankohta huomioiden on todennäköistä, että Hollannin ja Suomen viranomaiset ja poliitikot ovat tehneet yhteistyötä, sillä kesäkuun 19. päivälle osunut esitys on lähes kokonaan yhteneväinen Suomen vastaavan kanssa.

Periaatepäätös tehty

Hollannin hallitus on jo aiemmin tehnyt periaatepäätöksen, että se luopuu autoverosta, mutta aloittaa prosessin nyt alentamalla autoveroa portaittain.

Hollannin valtiovarainministeri Eric Wiebesin mukaan vuonna 2008 käyttöön otettu, päästöpohjainen verojärjestelmä on tehnyt Hollannin autoverojärjestelmästä tarpeettoman monimutkaisen, ja aiheuttanut suuria markkinavääristymiä. Tästä syystä Hollanti virtaviivaistaa veroprosenttejaan. Tähän asti autoja on verotettu kynnyksittäin, mikä on pakannut myytävien automallien ja -versioiden kauppaa portaiden alapäähän.

Kaupaksi ovat käyneet siis aina pienimoottoriset, mutta hyvin varustellut automallit. Wiebesin mukaan päästöpohjainen autovero ei ole enää tehokas tapa edistää puhtaampaan ja vähäpäästöisempään autokantaan siirtymistä.

Hollanti päätyi leikkaamaan autoveroaan rajusti, sekä poistamaan diesel- ja bensiiniautoja eriarvoistaneen verokohtelun. Autoista kannettavaa veroa – joka on siis hieman pienempi jo valmiiksi kuin Suomessa – leikataan 12 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

Hollanti leikkaa myös vuotuista käyttöveroa kaikilta, paitsi vanhoilla, ilman hiukkassuodattimia olevien dieselautojen käyttäjiltä. Suomessa autoveron alennus puolestaan rahoitettiin nostamalla vuotuista ajoneuvoveron perusosaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?