Minne katosi Ifa?

Julkaistu:

SILLOIN ENNEN...
Poikien asiantuntijalistalla kurjista autoista kurjin oli Ifa, häpeäpilkku jo pelkästään AAA-kahvipaketista saatuna keräilykuvana.
Julma on automiehen maailma, opittiin jo kloppeina 1950-luvulla.

Kun leikkikehän tasa-arvoisesta puuautojen maailmasta siirtyi pihalle, auto lakkasi olemasta vain auto. Autolla oli merkki ja merkeillä oli selvä paremmuusjärjestys.

”Ylivoimainen voittaja...”

Tai siitä paremmuudesta oli sentään pientä vääntöä. Huonoimmuusjärjestyksestä ei ikinä ollut kiistaa. Ylivoimainen voittaja oli aina Ifa.

Itäsaksalainen, kaksitahtinen, volkkarinpyöreä Ifa oli autojen mustapekka syistä, jotka me synnynnäisinä automiehinä tuhannen varmuudella uskoimme todeksi.

Oli Ifan huonoudesta omiakin havaintoja: kun semmoinen meni ohi, se pörisi (kaksitahtinen) ja haisi (sama syy).

”Ifa jättää tielle...”

Muun huonouden saimme tietoomme aikuisten automiesten periyttämästä mollauksesta: Ifa ei käynnisty, Ifa jättää tielle, Ifa on aina rikki, Ifa on ruma, Ifa ei kulje satastakaan – ja ennen kaikkea Ifa on itäauto.

Ifa oli itse asiassa saksalainen DKW, jota sodanjälkeisessä Itä-Saksassa alettiin valmistaa Ifan nimen alla.

Ifa on lyhennys nimestä Industrievereinigung Volkseigener Fahrzeugwerke, Kansallistettujen ajoneuvotehtaiden teollisuusyhtymä. Ifan nimen alla tehtiin autojen lisäksi muun muassa moottoripyöriä.

Vuosina 1948–1956 valmistettu idän Ifa kävi länsiautojen tuontisäännöstelyn takia kohtuullisesti kaupaksi Suomessakin.


Läntisiä sisarautojakin tuli Suomeen jonkin verran Donaun nimellä. Aikalaistiedot vahvistavat, että laatuero oli selvä Ifan tappioksi.

Ai niin, Donau-DKW tunnetaan nykyisin Audina.

Korvikkeet

Vaikka aika Ifasta jätti, ei huonoimmuuskisa poikamaailmassa ikinä loppunut. Moskovitsh eli Mosse oli Ifan hyvä manttelinperijä, vaikka Ifa-tehtailla oli jo uusi luomus, Wartburg.

Kovan mainemankelin läpi puristettiin myös Lada, joka käänsi huonoimmuustaiston voitokseen. Maineestaan huolimatta se nousi Suomen myydyimmäksi autoksi!

Vaan katosiko sittenkään?

Tutun autoremppaajan hallin takametsä pursuaa vanhoja autonraatoja. Kun eräänä päivänä niitä ”ihailin”, hän käveli pyöreämuotoisen, lohduttoman ruskeaksi ruostuneen romun luo – ja koputti.

– KOPS! Katso, yli 60 vuotta, josta muutama kymmen täällä metsässä, ja aivan kovaa peltiä. Tästä Ifasta saa kunnostamalla vielä hienon ajopelin. Mikään muu auto ei ole ikinä tehty näin vahvasta pellistä!


Mitä tavaraa tai asiaa kaipaat? Me etsimme tarinan. Vinkkaa osoitteeseen: sunnuntai@iltasanomat.fi

Ota kantaa

Oletko koskaan ollut Ifan kyydissä tai jopa ajanut sellaista?

Kyllä 35% Ei 65%
Ääniä yhteensä 13416

Hannu Karpolla oli sieniviljelmä Ifan tuulilasissa

Ilta-Sanomat julkaisi 17. maaliskuuta 2007 artikkelin sarjassa Elämäni auto. Toimittaja Eeva-Kaarina Kolsi oli jututtanut sitä varten televisiotoimittaja Hannu Karpoa.

Hannu Karpo lainasi 1962 isoäidiltään 85 000 markkaa ostaakseen ensimmäisen autonsa.

Rahat hän käytti itäsaksalaiseen Ifa F8 -henkilöautoon. Vuoden 1955 mallia oleva auto oli väriltään harmaa. Karpo ajeli sillä pari vuotta.

– Auton kori oli puuta, jonka päällä oli auringon säröille polttamaa vinyyliä. Ifan kuljettajan puoleisen tuulilasin tolppaan alkoi siitä syystä kasvaa kääpää, jota yritin rapsutella pois, Karpo muistelee.

Uutistoimituksessa Hannu Karpolta kyseltiin irvaillen, miten tattien kasvattaminen sujuu.

Ifa sai muutenkin paljon huomiota, sillä vuonna 1962 auton ostaminen oli iso tapaus. Kollegat olivat nenät kiinni ikkunassa, kun Karpo hurautti Ifallaan ensimmäisen kerran työpaikan pihalle. Ifan kunniaksi pidettiin myös "harjakaiset".

– Ifa F8 oli aristokraattisen näköinen auto, jossa oli lyhdyt lokasuojan päällä. Kun auton toinenkin pytty hajosi, pääsin eteenpäin vain peruutusvaihteella.

Työmatkoihin meni vaihteista riippumatta aikaa, sillä Ifan huippunopeus oli 80 kilometriä tunnissa.

Kun vaihdelaatikko hajosi, Karpo möi auton parillakympillä autokorjaamo Horkalle. Seuraavaksi autoksi Karpo osti ranskalaisen Simcan.

Ifa F8

Valmistaja ja valmistusmaa Industrieverband Fahrzeugbau, Saksa

Valmistusaika 1949-1955

Luokka henkilöauto

Kori 2-ovinen

Moottori 2-sylinterinen 684

Huippunopeus 80 km/h

Edeltäjä DKW

Seuraaja IFA F9

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt