IS koeajoi: Suomeen rantautui uusi henkilöautomerkki – tältä sen ”malli numero viisi” tuntuu

Julkaistu:

koeajo
Uuden DS-merkin tavoitteena on olla Citroënille yhtä kuin Audi Volkswagenille. Alkuvaiheen irtiotto jää kuitenkin laimeaksi.
Peugeotista ja Citroënista tuttu ranskalainen PSA valmistaa tätä nykyä virallisesti kolmattakin merkkiä. Tuo merkki on Sitikasta kokonaan omaksi brändikseen irrotettu DS, jonka ensimmäinen edustaja on vihdoin Suomessa.

Ensimmäinen kokemus uuden DS-merkin 5-mallin ratissa tosin sykähdyttää hieman yskien. Kyseessä on reilut neljä vuotta vanha Citroën, jonka keulalta on leikattu viikset.


Käytännössä eroa edelliseen eli Citroën DS5 -nimiseen malliin on vain vähän. Etusäleikkö on muuttunut kuusikulmaiseksi ja uusitusta valoista voi löytää muodikkaan led-nauhan. Uutuutena myös vilkut toimivat animoidusti ja takaluukku on vihdoin saanut ulkopuolisen aukaisunapin. Myös moottorivalikoimasta löytyy päivityksiä.


Muilta osin DS 5 onkin sitten tuttua tavaraa. Erityisesti huomiota kiinnittää yhä varsin raikkaalta tuntuva muotoilu, joka on edelleen futuristisen rohkeaa ja kokeilunhaluista.

Sisustakaan ei tuota pettymystä ja kokonaisuus on juuri sitä mitä ranskalaiselta luksukselta voi odottaakin: Kattoikkuna on oudosti sivusuunnassa kaksiosainen, sivuikkunat eivät aukea sieltä missä ovinappuloihin tottunut luulisi ja muotiasusteelta näyttävästä kojelautakellostakin saa ihastuttavan huonosti selvää.


Muutaman kymmenen kilometrin jälkeen autosta alkaa tosin löytyä puutteitakin. Näkyvyys taakse ja takaviistoon on tuttuun tapaan kehno, eikä edellä ajavia tunnistamaton vakionopeudensäädinkään edusta enää tekniikan uusimpia virtauksia.


Tilaa viitosessa on periaatteessa kohtuullisesti, mutta kaikkein parasta tilakokemusta DS ei tarjoa. Takaluukun nostokorkeus on suurehko ja pitkän matkustajan pää kolahtaa takana kattoon. Etupenkit sentään ovat mainiot ja materiaalit sekä laatuvaikutelma pääsääntöisesti korkeatasoisia.


Ajotuntumassa ei periaatteessa ole moitittavaa, mutta sitä ihaninta ranskalaista luksusta hakevalle DS 5 tuottaa selkeän pettymyksen. Jousitus on yllättävän kova, eikä sitä ole toteutettu luksus-Sitikoista tutulla kaasunestetekniikalla. Virallinen meriselitys ratkaisulle on alustaan varattu tila joskus tulossa olevalle hybridirakenteelle.

Uusittu dieselmoottori toimii automaatin kanssa jouheasti ja myös talouslukemat vaikuttavat olevan kohdallaan.


Puskurimuodistus on toki edullinen tapa lähteä liikenteeseen ja ero Citroënin jäljelle jääneen malliston lähinnä vastaavaan tuotteeseen eli C5:een on iso. Toivoa silti sopii, että tulevat DS-merkin mallit tarjoavat enemmän sitä mitä PSA on juhlapuheissaan maalaillut, eli ranskalaista omapäisyyttä ja pehmeää luksusta. Siihen eivät pelkän ulkokuoren ja sisätilojen muotoilukikkailut enää riitä.

Ota kantaa

Oletko kiinnostunut ranskalaisesta luksuksesta?

Olen 26% En ole 74%
Ääniä yhteensä 17417

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt