Tuleva autoveron alennus voi piristää autojen myyntiä. Oletus perustuu suurelta osin siihen, että näin tapahtui myös 2003 ja 2008 tehtyjen veronalennuksien jälkeen, Taloussanomien uutisessa kerrotaan.
Vuonna 2008 tehdyn verouudistuksen voittajia olivat kuluttajat – erityisesti suurituloiset, sanoo autoverouudistuksesta väitöskirjaa tekevä Robin Stitzing Aalto-yliopistosta.
– Kuluttajat hyötyivät siitä, että autojen hinnat keskimäärin halpenivat. Rikkaat kotitaloudet ostavat todennäköisemmin autoja ja myös kalliimpia autoja kuin pienituloiset. Koska autovero on prosenttipohjainen, absoluuttisesti eniten hyötyivät ne, jotka ostivat kalliimpia autoja.
Myös autoteollisuus sai oman osansa veronkevennyksen hyödyistä, kun autokauppa vilkastui. Stitzing kertoo löytäneensä näyttöä myös siitä, että vähäpäästöisten ajoneuvojen verottomat hinnat olisivat olleet hieman alhaisempia, jos niiden hankintaverotus ei olisi laskenut.
– He [autoteollisuus] on ehkä eri mieltä tästä, hän huomauttaa.
Ensi vuonna tässäkin myyntitilassa saattaa olla vilkkaampaa.
Hallituksen uusi autoveron alennus tarkoittaa valtiolle noin 200 miljoonan euron veromenetystä.