Rehtorille hankitusta valtiomiestason S-Mersusta tulossa AMK:lle jättilasku? – Leasingfirma: ”Jopa 50 000 euroa”

Julkaistu:

rehtorin luksus-mersu
Reilusti yli 100 000 euron hintaisen työsuhdeauton ennenaikainen palauttaminen voi aiheuttaa ammattikorkeakoululle jopa yli 50 000 euron kulut, kertoo leasingyhtiön toimitusjohtaja.
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n rehtori Heikki Saastamoisen autoedun paljastuminen toi Kymenlaaksossa ja Mikkelissä toimivalle XAMK-ammattikorkeakoululle viime viikolla runsaasti negatiivista julkisuutta.

Saastamoinen oli saanut käyttöönsä johtajasopimukseensa kuuluvan valtiomiestason Mercedes-Benz S:n, jonka verollinen hinta on lähes 120 000 euroa.

Huomattavaksi luonnehdittava autoetu ei näyttänyt hyvältä, varsinkin kun valtio oli juuri ilmoittanut koulutussektoria koskevista satojen miljoonien eurojen säästöistä. Kohu oppilaitoksen autopolitiikasta oli valmis.

Ammattikorkeakoulu päätti purkaa rehtorinsa leasing-sopimuksen pikavauhtia ja julkisuuteen asiasta tiedotettiin seuraavasti: Rehtori luopuu autostaan, ammattikorkeakoulu on tehnyt edun tasossa virhearvion ja pahoittelee toimintaansa.

Siihen tarina ei kuitenkaan päättynyt.

 

Mikä leasingyhtiö on kyseessä? – Se ei mielestäni kuulu tähän.

Sadan tonnin leasing-Mersun palauttaminen ei nimittäin ole ilmaista. Vuosien mittaiseksi tarkoitetun sopimuksen ennenaikainen purkaminen voi ammattilaisarvioiden mukaan maksaa jopa kymmeniä tuhansia euroja.

Paljonko rehtorin leasing-sopimuksen purku tulee koululle maksamaan, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Lehtinen?

–Tässä katsottiin että kustannukset ovat kohtuullisia ja pääasia on, että saadaan tilanne poikki.

Osaatteko sanoa kustannusten suuruusluokkaa?

–Se on tiedossa, mutta en kommentoi tarkkaa summaa ennen kuin lasku on tässä pöydällä.

Mikä leasingyhtiö on kyseessä?

–Se ei mielestäni kuulu tähän.

Tarkat sopimusehdot ovat yrityssalaisuuksia

Ilta-Sanomat päätti selvittää pitkälti julkisella rahoituksella toimivalle ammattikorkeakoululle aiheutuvien ylimääräisten kustannusten suuruusluokan. Se ei kuitenkaan ollut aivan läpihuutojuttu, sillä leasingyhtiö toisensa jälkeen kieltäytyi vastaamasta.

Pitkän soittokierroksen jälkeen kuitenkin tärppäsi. Scandia Rent & Leasingin toimitusjohtaja Heikki Laurila suostui arvioimaan arvoauton palautuksesta aiheutuvia kustannuksia yleisellä tasolla.

Heikki Laurila, paljonko ohjehinnaltaan vajaan 120000 euron työsuhdeauton leasingsopimuksen ennenaikainen purkaminen maksaa, sanotaanko nyt vaikka kuukauden päästä siitä kun auto on otettu käyttöön?

– Perinteisiä autoleasingyhtiöitä käyttäen kustannukset ovat näin kalliin uuden edustusluokan auton tapauksessa huomattavat. Pelkkä arvonalennus tuossa ajassa on luokkaa 10–15 prosenttia.

Eli yli kymppitonnin mennään selvästi?

– Ei riitä, pienimmilläänkin kustannuksia voi tulla arviolta yli 20 000 euroa. Tarkat summat ja sopimusehdot ovat yrityssalaisuuksia, mutta jopa 50 000 euroa voi mennä jollakin ihan uutena hankitulla erikoisautolla rikki, riippuen täysin sopimuksen pienellä painetusta präntistä.

Entä minkä neuvon Scandia Rent & Leasingin toimitusjohtaja antaisi rehtorin S-Mersun tapaisista leasingautoista haaveilevalle yritykselle – erityisesti sopimuksen purkuehtojen suhteen?

– Epävarmoissa tapauksissa kannattaisi liisata käytetty ajoneuvo. Silloin sopimuksen purkukustannukset voivat jäädä vain kymmenesosaan uuden auton vastaavista, Laurila neuvoo.

Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy ei ole Scandia Rent & Leasingin asiakas.

Ota kantaa

Oletko sinäkin haaveillut uudesta S-Mersusta?

Olen, ajaisin mieluiten itse 35% Olen, kuljettajan kera 14% En ole 51%
Ääniä yhteensä 18147

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt