– Erikoisempia autoja myydään paljon, mutta kuinka moni niistä laitetaan Suomen kilpiin, Bernard heittää.
Autovero on Bernardin mukaan ainoa syy, miksi kalliit autot rekisteröidään nykyään ulkomaille - ja samalla kyseisten autojen auto-, ajoneuvo-, käyttövoima- ja arvonlisäverot jäävät valtiolta saamatta.
Verottaja jää nuolemaan näppejään myös huomattavassa määrässä välillisiä alv-euroja, sillä suomalaisten omistamat, ulkomaille rekisteröidyt arvoautot myös korjataan ja huollatetaan muualla kuin Suomessa.
– Trendi on kasvava. Kuluvanakin vuonna myymme Suomeen kymmenkunta yli 200 000 euron Porschea, mutta yli 90 prosenttia kaikista myymistämme tämän hintaluokan autoista rekisteröidään ulkomaille, Oscar Bernard sanoo KL:lle.
Myös Ferraria maahantuovan Vaunula Premiumin myyntijohtaja Timo Turunen vahvistaa trendin. Kauppaa tehdään suomalaisten asiakkaiden kanssa, mutta Suomen kilpiin asiakkaiden autot eivät kuitenkaan juuri päädy.
– Voidaan päätellä, että autovero on pääasiallinen tulppa.
Kauppalehden mukaan todellisen luksusauton hintaraja kulkee noin 200 000 eurossa. Markka-aikana vastaava raja oli miljoona markkaa.