Autot

Subaru Foresteriin vihdoin dieselin yhteyteen automaattivaihteisto – monipuolinen yhdistelmä maastoon ja maantielle

Julkaistu:

Koeajo
Subaru uudisti Foresteriaan ja samassa yhteydessä myös dieselmoottori sai automaattivaihteiston.
Subaru Outback sai dieselmoottorin yhteyteen jo kauan aikaa sitten automaattivaihteiston ja nyt sama voimalinja on tarjolla Foresteriin. Siihenhän se sopii kuin nenä päähän, tätä Forester on kaivannut jo pidemmän aikana. Foresterin, kuten myös muun Subaru-malliston dieselmoottori on tullut nyt siihen pisteeseen, että parin litran diesel on kokonaan uusi. Hiukkassuodatin on nyt suljettu, katalysaattori on kehittyneempi. Yhdessä säädettävän ahtimen ja korkealla paineella tapahtuvan yhteispaineruiskutuksen ansiosta moottori on valmistajan mukaan nyt entistä taloudellisempi. Eikä diesel yhdistettynä Foresterin kookkaaseen koriin mitään hirvittäviä määriä polttoainetta haukannut koeajossakaan.


Subarun diesel on hieman karkeakäyntinen, mutta ohjaamosta moottorin rohinat on saatu karsittua hyvin. Ajaminen on vaivatonta, mutta hieman erikoista muuntuvavälityksisen automaattivaihteiston ansiosta. Moottorin paras vääntöalue on 1 600–2 400 kierroksen kohdalla ja siinä moottori hyvin pysyykin. Valmistaja kertoo, että dieselin yhteydessä vaihteistoa on vahvistettu, sen momentinmuunnin on muun muassa vahvempi. Subaru on myös muuttanut vaihteistonsa ohjausjärjestelmää siten, että vaikka kysymyksessä on portaaton vaihteisto, siihen on tehty virtuaalipykälät markkeeraamaan ikään kuin vaihtoja, jolloin tunnelma ajaessa ei ole niin outo meille vaihteistojen vaihtoihin tottuneille kuskeille. Yhtä kaikki, automaatti dieselin yhteyteen on Foresterissakin odotettu ja yhdistelmä toimii mukavan vaivattomasti.


Uutta Foresterissa on myös X-Mode, joka on maastoajoon tarkoitettu asetus. Kun sen kytkee, auto muuttaa moottorin, vaihteiston, jarrujen sekä nelivedon toimintaa paremmin maasto-olosuhteita vastaaviksi. Kaasupolkimen käyttö on muun muassa helpompaa.

Subaru uudisti Foresterin sisätiloja hieman samassa yhteydessä. Forester on edelleen avara auto, josta on hyvä näkyvyys joka suuntaan. Tavaratila siinä on selkeä ja tilava. Sähkötoimisen tavaratilan luukun toiminta on järkyttävän hidasta eikä siihen meinaa tottua lainkaan.

Subaru Forester Lineartronic XE

Moottori B4, turbo, 1998 cm³, 108 kW (147 hv)/ 3600 r/min, 350 Nm/ 1600–2400 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 188 km/h Kulutus 6,1 l/100 km diesel CO2-päästöt 158 g/km Voimansiirto CVT(7), neliveto Mitat p 4595, l 1795, k 1735 mm, akseliväli 2640 mm, omamassa 1690 kg, tavaratila 505–1564 l, tankki 60 l Hinta 45971 euroa

Kiitämme

Moottoria ja vaihteistoa

Avaria tiloja

Moitimme

Sähkötoimisen takaluukun hitautta

Lievää kankeutta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt