Autot

Subaru esitteli uuden sporttisen perhefarmarinsa – tällainen on uusi Levorg!

Julkaistu:

Koeajo
IS oli ainoana suomalaismediana paikalla, kun Subaru esitteli uuden keskikokoluokan perheautonsa Ruotsissa.

ENNEN oli Legacy, nyt tuli Levorg. IS kävi pikaisesti tutustumassa, millainen Subarun uusi keskikokoinen perheauto on.

Aiemmin Subaru teki Legacyn ja Outbackin pitkälti samalla reseptillä. Outback oli korotettu Legacy, sama kori, korkeampi alusta, helmalevikettä ja vähän muuta eroavaisuutta. Nyt Outback on Outback, ihan oma mallinsa, Legacy sai mennä ja tilalle tuli kokonaan uusi malli, Levorg.


SUBARU korostaa, että Levorg on sporttinen perhefarmari, jolla vanhojen Legacy-kuskien lisäksi houkutellaan merkin periin nuoria perheellisiä ihmisiä. Legacy-kuskien lisäksi tähtäimessä on tietysti kaikki keskikokoisia perheautoja, kuten Volkswagen Golfia, Volvo V60, Mazda 6:tta ja vastaavia ajavat.


Nimi Levorg tulee sanoista Legacy Revolution Touring – Levorg on siis Subarun tulevaisuuden farmari, jolla on vahva Legacyn perheauton perimä, mutta sen lisäksi siinä on vahva vivahde ratatykki WRX STI:stä. Legacy on siis valmistajansa mukaan varsin sporttinen farmari.

Sporttisuutta Subaru tietysti viestittää ulkomuodolla. Autossa on takana alaslaskeutuva kattolinja, spoilerit edessä ja takana, voimakkaat helmalevikkeet sekä vakiona 17- tai 18-tuumaiset pyörät. Subaru tunnetaan myös konepellin päällä olevasta ilmanottoaukosta ja se myös löytyy Levorgista. Skuupin kautta turbon välijäähdytin haukkoo ilmaa kitusiinsa.


SITÄ, kuinka sporttinen Levorg loppujen lopuksi on, IS pääsi kokeilemaan ihan radalla. Uudella turboahdetulla 1,6-litraisella moottorilla, auto ei tietenkään ole mikään rata-ajoon tarkoitettu sporttitykki, mutta varsin mukavasti liikkuva ja ahnaasti kiihtyvä perheauto on kysymyksessä.


Moottorilta veto välittyy neljälle vetävälle pyörälle muuttuvavälityksisen automaattivaihteiston kautta. Automaatti on viimeisintä kehitysversiota ja sen lisäksi, että siinä on kuusi lukittua välityssuhdetta, sitä on ohjelmoitu niin, että muuttuvasta välityksestä huolimatta ajon aikana välityksen vaihtumisessa tuntuu ”pykälät.”

Mikä ilahduttavaa, Levorg on todella hiljainen, auton sisämelu, tosin sileällä asfaltilla oli hämmästyttävän vaimeaa. Moottorin äänetkään eivät kantautuneet ohjaamoon juuri lainkaan.


KAARTEISIIN Levorg menee nätisti, kori ei kallistele ja nelivedon ansiosta puskemista märälläkään asfaltilla ei ole havaittavissa ja neliveto työntää autoa hienosti ulos mutkista. Levorgin ohjaus on looginen, tosin tunto on hieman ”eloton” eikä se tarjoa ihan parasta mahdollista vastetta. Perheautoksi kuitenkin arvosana on ihan hyvä.


Mitä tulee Levorgin tekniikkaan, niin Suomeen auto tulee ainoastaan uudella 1,6-litraisella turboahdetulla bokserinelosella. Moottorin teho ja vääntöarvot ovat selvästi paremmat, kuin olemassa olevassa 2,5-litraisessa vapaastihengittävässä. Kulutuksessa vanhan ja uuden moottorin välillä on vaikea tehdä eroa, koska samaan koriin niitä ei ole missään vaiheessa sovitettu.

Näyttäisi kuitenkin siltä polttanetaloudessakin kehitystä on tapahtunut, vaikka, vielä Subaru ei ihan kilpailijoiden tasolle taida yltää. Noin 160 gramman päästöt ovat tämän kokoluokan autolle hieman liikaa ja ottaen huomioon esimerkiksi Suomen tulevan autoveron, 140 gramman rajaan Subarulla on hieman vielä matkaa.


MUTTA sisätiloissa Levorgilla on asiat hienosti kunnossa. Vaikka auto on selvästi pienempi kooltaan, siinä on vain kaksi litraa pienempi tavaratila kuin edellisessä Legacyssa, litroja siis 520. Sisätilat eivät ihan pärjää edellisen sukupolven Legacylle, koska akseliväli Levorgissa on niin paljon pienempi. Mutta vaikka akseliväli on puolestaan pienempi kuin 4. sukupolven Legacyssa, tilaa sisällä on huomattavasti enemmän.

Subaru Levorgin myynti alkaa Suomessa parin kuukauden kuluttua. Hintoja ei vielä ole tiedossa, ne selviävät kesän aikana. Ensimmäiset autot pitäisi olla Suomessa syyskuun aikana.

Subaru Levorg 1.6 GT

Moottori: B4, turbo, 1 600 cm³, 125 kW (170 hv) /4 800–5 600 r/min, 250 Nm/1 800–4 800 r/min

Suorituskyky: 0–100 km/h 8,9 s, huippunopeus 185 km/h

Kulutus: 6,9 l/100 km 95E

CO2-päästöt: 159 g/km

Voimansiirto: CVT6, neliveto Mitat p 4 690, l 1 780, k 1 485 mm, akseliväli 2 650 mm, omamassa 1 531 kg, tavaratila 520–1 446 l, tankki 60 l

Hinta: Vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt