IS uutisoi maaliskuun 10. päivänä eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinin Tullille ja valtiovarainministeriölle lähettämästä paimenkirjeestä, jossa Sakslin penäsi Tullin ja valtiovarainministeriön kantoja yksityisen autontuojan viime vuoden puolella jättämään kanteluun.
Valtiovarainministeriön tehtäväksi annettiin hankkia Tullilta selvitys asiasta.
Kantelussa yksityishenkilö arvosteli Tullin menettelyä vuonna 2008 käyttöönotetun, hiilidioksidipäästöihin perustuvan lain soveltamisesta käytettynä maahantuotujen autojen veropäätöksiin.
Nyt sekä Tullilta, että valtiovarainministeriöltä (VM) on saatu vastineet Sakslinin kyselyyn.
Tullin osalta papereista selviää, että vastine on yritetty salata. IS sai kuitenkin dokumentin haltuunsa Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian kautta.
Ollaanko autoverolakia muuttamassa uudelleen?
Valtiovarainministeriö toteaa vastineessaan katsoneensa aiheelliseksi ryhtyä toimenpiteisiin autoverotuksen muuttamisen suhteen vasta sen jälkeen, kun se on saanut korkeimmalta hallinto-oikeudelta (KHO) ratkaisun. Lisäksi vastineessa todetaan, että autoverolain muutosten valmistelu on aloitettu tämän vuoden alkupuolella, ja sen on tarkoitus antaa hallituksen esitys autoverolain muuttamisesta syksyllä 2015 budjettilakien yhteydessä. Lainmuutos olisi siten tarkoitus saattaa voimaan vuoden 2016 alusta.
Erikoinen lause VM:n vastineessa on, että ”lainvalmistelun aikataulussa on otettu huomioon myös eräät muut tarpeet muuttaa autoverolakia samassa yhteydessä”.
Tämän voi veikata joko tarkoittavan jo aiemmin alkukesästä hallitusneuvotteluissa läpirunnottua autoveron kevennystä – tai sitten VM varustautuu johonkin suurempaan muutokseen.
Tulli selittelee ja tietää autoveroprosentit – mutta jättää autoverottamansa kansalaiset oman onnensa nojaan
Tullin peräti kahdeksansivuisessa selityksessä laitos tyytyy koukerokieliseen kääntelyyn, jossa se listaa viime vuosina sekä alemmissa että korkeimmassa hallinto-oikeudessa tehtyjä päätöksiä, ja kertoo odottaneensa vuoron perään kulloisenkin päätöksen vaikutuksia ja tulkintoja ennen omien ohjeidensa muuttamista.
Tulli kertoo myös avanneensa verkkosivuilleen oman alasivun, johon oli koottu eri autoverolakien aikaiset veroprosentit, jotta auton tuoneet verovelvolliset pystyisivät vertaamaan näitä niin sanottuja historiallisia veroprosentteja saamaansa päätökseen, ja sitä kautta arvioimaan oikaisutarvettaan.
Tulli siis tietää eri aikoina käytössä olleet autoveroprosentit, mutta ei käytä niitä veropäätösten tekemiseen, vaan valuttaa vastuun oikean aikakauden veroprosentin tarkistamisesta verovelvolliselle.
Selvittämisestä jo miljoonakustannukset
Asiakirjasta selviää myös, että Tulli on tämän vuoden alusta anonut ja saanut 315 000 euron ylimääräisen määrärahan, jolla se on palkannut jo neljä ihmistä lisää oikaisukäsittelyyn. Tämän lisäksi kahden lisätyöntekijän rekrytointi on Tullin mukaan edelleen käynnissä.
Näiden kuuden lisäksi oikaisuja on tehnyt 10 vakituista oikaisijaa helmikuusta alkaen, ja Tullin ilmoituksen mukaan 15000 vireillä olevasta vaatimuksesta on saatu tehtyä noin 2000.
Työhön kulunutta verovarojen määrää voi vain arvailla, mutta vuosien mittaan veronmaksajien pussista maksettu kokonaissumma liikkunee vähintäänkin seitsennumeroisissa luvuissa.
Autoveroja peritty väärin jopa 100 000 suomalaiselta?
Mielenkiintoisin osuus asiakirjasta löytyy kuitenkin sen kahdelta viimeiseltä sivulta. Tullin mukaan kaikkien syrjivien päätösten omaehtoinen oikaisu olisi usean vuoden mittainen projekti. Tulli viittaa tällä Eduskunnan kyselytunnilla 19.2.2015 käytyyn keskusteluun, jossa kysyttiin aiheellisesti, miten verohallinto pystyy maksamaan oma-aloitteisesti veronpalautuksia tuloveroista täysin ongelmitta, mutta Tulli ei siihen pysty.
Tulli sanoo, että toki oikaisee veropäätöksiä myös omaehtoisesti, mutta vain tilanteissa ”joissa tietyt verotukset on vahvistettu virheellisesti esimerkiksi teknisen virheen vuoksi ja aineistosta virhe on pystytty rajaamaan ja toteamaan”. Tämä lisäksi Tullin mukaan jo aiemmin oikeusasteissa koeponnistetun elv-päätöksen ”päätökset olivat vaikeasti ymmärrettävät”
Tullin aiemmin antaman arvion mukaan pelkästään joulukuussa annetun KHO-päätöksen perusteella se on perinyt veroa vuosien mittaan väärin noin 60 000 verovelvolliselta. Autoverojuristi Petteri Snellin arvion mukaan KHO:n joulukuinen päätös kosketti jopa 100 000 verovelvollista.
LUE KOKO ASIAKIRJA ALTA: