Tiesitkö, että auto voi olla myös hyvä sijoitus? - Autot - Ilta-Sanomat

Autoko huono sijoitus?

Oletko koskaan harkinnut auton hankkimista sijoitusmielessä?

Geneven autonäyttelyssä esiteltiin tänä vuonna automaattilaatikolla varustettu Porsche 911 GT3 RS.

14.7.2015 18:44

Auton sanotaan olevan huono sijoitus, ja erityisesti sellainen on uusi auto. Paitsi tietysti jos osaa valita autonsa oikein – eikä pikkurahasta ole puutetta.

”Uusien autojen arvo laskee heti kun ne ajetaan kaupasta ulos” -mantra pitää tosin paikkansa valtaosassa tapauksia.

Tavallisen kuluttajan saavutettavissa olevat autot noudattavat tätä kaavaa sadan prosentin tarkkuudella, ja vasta vuosikymmenet oikein säilötyn ja ajamattoman arkiauton arvo saattaa nousta takaisin uushankintahinnan tasolle. Kuitenkin hinta on pudonnut tässä välissä

Ferrarilla on yksi automaailman tunnistettavimmista keulamerkeistä.

Toki historia tuntee tapauksia, joissa auton hinta ei ole laskenut lainkaan uudesta, vaan pysynyt vanhalla tasollaan. Tällaisia tapauksia syntyi 1980-luvun lopun nousukauden huumassa, kun sijoittajat syytivät rahaa esimerkiksi Ferrareihin. Yhtiön isän Enzo Ferrarin poismeno huolestutti fanaatikot miettimään ”aitojen” ja ”oikeiden” Ferrarien tulevaisuutta. Aikanaan hinnat putosivat toki pitkäksi aikaa, noustakseen myöhemmin uudelleen.

Vastaavia tapauksia löytyy viime vuosiltakin. Saksalaisella autonmyyntisivusto mobile.de:llä tuli vastaan vuosimallia 2012 edustava Porsche 911, jonka hinnaksi ilmoitetaan huikeat 419 000 euroa – tämä siis ilman autoveroa. Kyseessä toki ei ole ihan tavallinen versio.

 Oikein säilötyn ja ajamattoman arkiauton arvo saattaa nousta takaisin uushankintahinnan tasolle.

Vain 6 000 kilometriä ajettu auto on valkoinen 911 GT3 RS 4.0, joka on edellisen sukupolven 911:sen viimeinen erikoismalli. Ratakilpurimaisen auton takaluukussa hönki nelilitraiseksi kasvatettu vapaasti hengittävä bokserikuutonen, joka tuotti ankaran 500 hevosvoiman tehon takapyörien riemuksi.

Autoa oli kevennelty ja kiristelty vähän joka puolelta ja sitä valmistettiin vain hyvin rajattu erä: 600 kappaletta!

Auton arvioidaan nykyään olevan viimeinen käsivalintaisella vaihteistolla varustettu GT3. Nykyversio kun on tarjolla vain automaattilaatikolla.

Uutena auto on maksanut Suomessa noin 180 000 euroa ilman autoveroa, mutta nykyinen kysyntä on kasvattanut alkuperäisen pyyntihinnan päälle reilun 239 000 euron preemion. Täysin hatusta temmattu hinta ei ole, sillä samaiselta sivustolta löytyy kolme kappaletta sitäkin kalliimpaa yksilöä samasta automallista.

Kovin kaukaa nelilitraista 911:stä ei tarvisisi edes lähteä hakemaan, sillä auto nimittäin löytyy myynnistä Porschen suomalaisen maahantuojan hallista. Auton saa toki Suomen rekisteriin, mutta verojen määrä on tietysti kovin suomalaiskansallinen: reilut parisataatuhatta euroa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?