Manuaalivaihteisto kohta historiaa? - Autot - Ilta-Sanomat

Jäähyväiset manuaaleille?

Automaatti jyrää!

Automaatti jyrää!

Julkaistu: 14.7.2015 13:11

Pohjois-Amerikan ohella myös muu maailma kääntyy vähitellen automaattivaihteistojen puoleen. Onko käsihämmenteisten askien aika pian ohitse?

Automaattivaihteistolla varustettujen autojen myynti on kasvanut viime vuosina huimaa tahtia. Yhtenä syynä lienee tekniikan kehittyminen. Nykyiset vaihteistot ovat nopeita, pehmeätoimisia ja niissä riittää pykäliä kotitarpeiksi asti – yleensä vaihteiden määrä on lähempänä kymmentä kuin viittä.

Nykyiset vaihteistot ovat myös huomattavasti energiatehokkaampia ja taloudellisempia kuin vanhat. Niiden hyötysuhde on usein yli 90 prosenttia, vaikka kyseessä olisi perinteinen turbiiniautomaattikin. Se yhdessä runsaan vaihdemäärän ja nykyaikaisen moottorinohjauksen kanssa tarkoittaa, että takavuosien asetelma, jossa manuaalilaatikkoinen auto oli taloudellisempi ja vähäruokaisempi kuin automaatti, on siirtynyt vähitellen historiaan.

Nykyinen ilmapiiri, jossa autonvalmistajat tekevät kaikki mahdolliset kommervenkit kulutuksen suitsimiseksi, tarkoittaa automaattilaatikoiden suosion kasvua.

Autocar-lehden haastattelussa BMW:n M-osaston johtaja Frank van Meel kommentoi hiljattain, että ”teknisestä näkökulmasta tulevaisuus ei näytä erityisen hyvältä manuaalilaatikoille. Automaattilaatikot ovat nopeampia, ja ne ovat taloudellisempia.”

Opelin 6-portainen manuaalivaihteisto näyttää tältä.

Opelin 6-portainen manuaalivaihteisto näyttää tältä.

”Nopeampia” tarkoittaa myös nimenomaan tehokkaissa autoissa. Porsche myy nykyiset ratapäiväkäyttöön tarkoitetut 911 GT3-mallit ainoastaan automaattivaihteistolla, ja sen PDK-vaihteistolla varustetut mallit ovat kautta linjan nopeampia kuin käsivalintaiset mallit. Tämä oli varsin rohkea veto siihen nähden, että puristinen Porsche-kansa kavahti automaatti-GT3:sta kuin halpaa makkaraa. Auto sai murskakritiikin jo ennen kuin kukaan oli ehtinyt ajamaan sillä – tosin ääni muuttui kellossa ensimmäisten koeajojen jälkeen.

Autoiluun intohimoisesti suhtautuvien kysyntä saattaakin van Meelin mukaan olla ainoa syy pitää manuaalivaihteistot vielä optiolistalla tulevaisuudessa. Kuinka pitkään, siihen ei Bemarin M-osaston johtajakaan osaa vastata.

Tuoreimmat osastosta