Autot

Alfa Romeo säväytti – tässä on pitkään odotettu Giulia!

Julkaistu: , Päivitetty:

Alfa Romeo Giulia
Sergio Marchionnen johtaman Fiat Chryslerin leiristä löytyvä Alfa Romeo säväytti autoilevaa maailmaa eilen. Giuliasta tuli yhdessä yössä automaailman puhutuin uutuus – ja ehkä perustellusti.
Alfa Romeo siirtyy vuosikymmenten jälkeen pikkuhiljaa nimeämiskäytännössään takaisin nostalgisesti kirjoitettuihin nimiin. Nimettömät ja persoonattomat kolminumeroiset merkinnät jätettiin lopullisesti historiaan, kun tehdas esitteli vanhan 159:n korvaavan Giulian eilen illalla Milanon lähellä Aresessa.

Giulia on keskikokoluokan sedan. Sen tärkeimmiksi kilpailijoiksi nimetään suoraan BMW:n 3-sarja, Mercedeksen C-sarja sekä Audin A4. Näiden ohella uusi Giulia taistelee ostajien sielusta varmasti myös saksalaistrion ulkopuolisten, hieman pienempien merkkien kanssa. Lexus IS, sekä juuri kauppoihin saapunut Jaguar XE ovat varmasti myös merkittäviä vaihtoehtoja tämän kokoluokan autoa harkitsevalle.

Ulkomuotonsa puolesta Giulia on jopa yllättävän turvallinen valinta. Siitä puuttuu tietty radikaali veistoksellisuus jota sen edeltäjät noudattivat linjojensa puolesta. Keulaa hallitsee Alfan tuttu kolmion muotoinen maski, mutta lähes kaikki muu on varsin tyypillistä luokalle. Viirumaiset etuvalot, korin perusmuoto ja takapää voisivat olla mistä tahansa suuren merkin autosta. Eniten yhteisiä vaikutteita on ehkäpä juuri Jaguarin kanssa.

Yllätys pellin alla

Giuliassa sen sijaan kohahdutti sen tekniikka. Auto perustuu Alfan uudelle Giorgio-pohjalevylle, mikä tarkoittaa että se on oletusarvoisesti takavetoinen. Luokassa tämä tarkoittaa sitä, että ainoaksi etuvetoiseksi yrittäjäksi jää enää Audi A4. Jokainen saman luokan auto, Lexus pois lukien, on toki saatavana Giulian tapaan myös nelivetoisena, mutta kaksivetoiset perusmallit ovat kautta linjan nyt takavetoisia.

Toisin kuin monet kilpailijansa, Alfa lanseerasi Giulian voimapuoli edellä. Ensimmäisenä paljastettiin melkoinen ohjus, merkille tutusti nimeltään Quadrifoglio. Sitä vauhdittaa kolmelitrainen tuplaturbo-V6, joka kirnuaa 510 hevosvoimaa takapyörille. Alfa korostaa mielellään, että moottorin virittämisestä ovat huolehtineet ”insinöörit, joilla on Ferrari-taustaa”. Sama moottori löytyy FCA-konsernista jo Maserati Quattroporten ja Ghiblin keulalta. Giulian korissa se tarkoittaa, että auto tempaisee satasen vauhtiin 3,9 sekunnissa.


”Nelilehti” on tarkoitettu selvästi työntämään BMW M3 sekä Mercedeksen C63 AMG pois valtaistuimiltaan. Voimaa on 85 hevosvoimaa enemmän kuin M3:ssa, ja C63:n kanssa puntit menevät tasoihin. Sen sijaan ilmoitetussa kiihtyvyydessä Alfa pesee molemmat näistä selvästi.

Perusmoottorit ovat kuitenkin maltillisempia. Tarkempia tietoja niistä ei ollut vielä tarjolla virallisia reittejä pitkin, mutta Giulian mallivalikoimasta löytyy varmasti vastaisuudessa kaksilitraisia, nelisylinterisiä voimalähteitä niin bensiini- kuin diesel-käyttöisinä.

Giulian painonjakaumaksi mainitaan 50:50, mikä oletusarvoisesti tarkoittaa, että ajettavuuden pitäisi olla ideaalisti kohdallaan. Quadrifogliossa käytetään paljon keveitä materiaaleja: kardaaniakseli, konepelti ja katto ovat hiilikuitua, kun taas ovet ja lokasuojat ovat alumiinia. Näistä alumiinia löytynee vastaisuudessa myös perusmalleista, hiilikuidun määrää varmasti pudotetaan hintasyistä edullisemmissa versioissa.

Kovaan kisaan

Keskikokoluokan premium-sedanien kisa kiristyy kuin huomaamatta. Kun kansa ostaa katumaastureita, on tehtaiden pakko tehdä näistä alemman johdon entisistä suosikeista jollain tavoin houkuttelevia.


Monen merkin kohdalla radikaali muutos vetotavan valinnassa osoittaa, ettei autoilusta nauttivien oikeuksia ole päätetty polkea täysin maan rakoon. Kolmen suuren saksalaisen keskinäisessä kisassa on nyt jo useampi jämäkkä kapula rattaissa. Jaguar, Lexus ja tuoreimpana Alfa Romeo tarjoavat jo vaihtoehtoja niille, joilla ei ole tarvetta upota massaan.

Ota kantaa

Onko Alfa Romeo Giulia mielestäsi onnistunut?

Kyllä 83% Ei 17%
Ääniä yhteensä 12218

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt