Autot

Huhut avoautojen kuolemasta liioiteltuja?

Julkaistu:

Avoauto
Avoautokauppa menee isossa osassa maailmaa trendien mukaan – vain sääriippuvaisessa Suomessa siihen vaikuttavat myös kylmät kesät. Ennustuksista huolimatta avoautokauppa ei ehkä sittenkään ole kuollut.
Viime vuonna avokattoisten autojen kauppa Euroopassa laski alhaisimmalle tasolleen tämän vuosikymmenen aikana, mikä sai osan analyytikoista jo povaamaan tukka hulmuten autoilun päivien olevan luettu. Nyt vauraassa Länsi-Euroopassa kakkosautoksi hankittiin pieniä crossovereita, eikä rättikattoautojen perään enää haikailtu.

Nyt tilanne näyttäisi olevan kääntymässä. Suurimman markkinaosuuden omaavien merkkien kuten BMW:n, Audin, Mercedeksen, Mazdan ja Minin mallistoista löytyneet avoautot saavat uuden sukupolven seuraajat tänä vuonna: BMW:n melko tuoreet 4- ja 6-sarjan cabriolet’t vetävät köyttä Baijerin suuntaan, Mazdalta tulee täysin uusi MX-5-avosportti ja moni muukin valmistaja tuo tai on jo tuonut markkinoille uuden painoksen avoautostaan.

Viime vuosikymmenellä rättikattomarkkina loisti, ja avoautoja myytiin lähes tuplaten siihen nähden mitä tänä päivänä. Viime vuonna kauppa tehtiin 195 572 avoautosta, kun kaikkien aikojen ennätysvuosi oli 2003. Tuolloin uusia avoautoja saatiin kaupaksi Länsi-Euroopassa peräti 356 555 kappaletta. Nykyisten myyntimäärien ennustetaan nousevan noin neljännesmiljoonan tietämiin vuoteen 2020 mennessä.

Silti myyntimäärien syöksykierre on vienyt mukanaan jo useampia avoautoja. Volkswagen on ilmoittanut EOS-avoauton valmistuksen lopettamisesta, vaikka edullisemman luokan Golf Cabriolet jatkaakin vielä tuotannossa. Fordin avo-Focus on niin ikään poistunut tuotannosta, eikä Peugeot tiettävästi suunnittele uusia avoversioita 208- ja 308-malleistaan. Renault lopettaa Megane Cabrioletin tuotannon tänä vuonna, mutta sen sijaan Opel Astran ja Insignian väliin sijoittuvan Cascadan tuotanto jatkuu.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt