Citroën hylkäämässä aikoinaan mullistavana pidetyn keksintönsä?

Citroënin hydropneumaattinen jousitus näyttää jäävän lopullisesti historiaan. Vuonna 1955 esitelty uutuus oli melkein mullistava aikanaan – vaikkei koskaan yleistynyt.

Kun C5 uudistuu, Citroën luopuu 60 vuotta toimineesta jousitusratkaisustaan.

9.6.2015 12:16

Citroënin hydropneumaattinen jousitus on tekninen ratkaisu, josta automiehenä itseään pitävillä on usein mielipiteitä – joko puolesta tai vastaan. Systeemi perustuu neljään osittain typellä täytettyyn jousipalloon, joihin pumpataan nestepaine. Jousituksen korkeus on säädettävissä korkeammaksi huonoille teille tai sitä voidaan pudottaa lähemmäs maanpintaa kuormausta varten.

Citroën-miehet kehuvat jousitusta mielellään maailman mukavimmaksi, mitä se varmasti monella tapaa onkin: erittäin pehmeä, lähes taikamattomainen ajomukavuus, joka ei ollut mitenkään itsestään selvää takavuosikymmeninä, kun suurin osa autoista oli varustettu rautajousilla ja ajatteluun pystymättömällä iskunvaimennuksella. Kääntöpuolena oli ainakin ”tavallisissa” malleissa kohtalaisen massiivinen kallistelu kaarteissa. Tätä Citroën sai tosin korjattua huomattavasti malleista XM sekä Xantia Activa löytyneellä aktiivijousituksella.

Nyt näyttää silti, että Sitikka on hylkäämässä perinteisen ratkaisunsa. Yhtiön pääjohtajan Carlos Tavaresin muistiossa sanotaan, että merkki leikkaa kustannuksia kaikilta osin, ja ”järjestelmiä, joita on mahdollista hankkia edullisemmin ulkopuolelta, myös hankitaan”. Citroënia lähellä olevien lähteiden mukaan ”markkinoilla on järjestelmiä, jotka pystyvät samaan kuin hydropneumaattinen jousitus, mutta huomattavasti halvemmalla”.

Citroënin oman jousitusjärjestelmän viimeinen airut on nykyisin tuotannossa oleva C5 sedan – kun sen on aika uusiutua, luopuu Citroën 60 vuotta käytössä olleesta jousitusratkaisustaan. Pieni pala persoonallista autonvalmistajaa kuolee.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?