Mukavaa mutta välillä nykivää menoa

Jos haluat Renault Cliosi uudella bensiiniturbolla varustettuna, on kaveriksi otettava myös automaatti.

Bensaturbolla ja automaatilla varustettu Clio on hintaisekseen varsin kivasti varusteltu.

7.6.2015 7:59

Muun muassa katumaasturi Renault Capturista tuttu 120 hevosvoimainen bensiiniturbo on ilmestynyt hiljattain myös Renault-valikoiman alkupäästä löytyvän Clion keulalle.

Kokeilimme uutuutta, joka on Suomen Clio-repertuaarissa paitsi malliston tehokkain, myös paketoitu aina EDC-automaattivaihteiston yhteyteen.

Vaikka Clio on pienemmän pään auto ja moottori kuten sanottua korein saatavilla oleva, on voimalinjan ensivaikutelma yllättäen lähempänä riittävää kuin ripeää.

Menohaluiltaan kokonaisuus on toisin sanoen yllättävän rauhallinen, sillä kaksoiskytkinautomaatti ei suinkaan vaihda ärhäkästi kuten monissa muissa automerkeissä, vaan mukailee pikemminkin perinteisen momentinmuunninautomaatin tunnelmaa.

Vaihdelaatikon ikävin ominaisuus on tuttu empimistaipumus.

Kaupungissa Clio on automaattina edukseen, mutta risteyksiin valutettaessa huomio kiinnittyy eräistä muistakin nykypäivän kaksoiskytkinlaatikoista tuttuun ominaisuuteen. Vaihteisto nimittäin nykäisee epämukavasti, mikäli kuljettaja päättääkin yllättäen hieman kiihdyttää.

Tasan sama ongelma vaivaa myös peruutusvaihteen ja D-asennon kytkeytymistä, käytännössä esimerkiksi taskuparkkiin veivattaessa.

Muilta osin EDC on ajossa mukava ja sopii hyvin yhteen Clion arkinäppärän luonteen kanssa.

 Asvaltilla Clio on mukava.

1,2-litrainen bensaturbo ei kuten sanottua ole tykki, mutta takaa pikkuautolle riittävän reippaan arkietenemisen järkevällä vääntöalueella. Hyvä niin, sillä ylärekisteriin kierrätettäessä satakaksikymppisen ääni muuttuu epämiellyttävän kimeäksi.

Asvaltilla Clio on mukava, mutta sorateillä alustaa vaivaa tärinäksi muuttuva pintakovuus.

Kooltaan Clio on lähtökohtaisesti pikkuluokan auto, mutta farmarimallissa silti varsin mukavasti tavaratilaa. Kokonaisuutta katsellessa ja hintaan suhteututtuna ei ole mikään ihme, että Clio on tällaisena ”isoperäisenä” eli Sport Tourer -farkkuna koko segmenttinsä myydyin malli.

Vastapainona on isoille matkustajille niukahkoksi jäävä takaistuin. Myös maavaraa on kovin vähän, vain reilut 10 senttimetriä.

Kaikkiaan farmari-Cliosta jää kuitenkin hyvä ja Style-varusteltuna myös vähän ylellinenkin maku.

Renault Clio Sport Tourer TCE 120 EDC

Moottori R4, 1197 cm³, 88 kW (120 hv)/4900 r/min, 190 Nm/2000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,4 s, huippunopeus 199 km/h Kulutus 5,2 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 120 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4267, l 1732, k 1445 mm, akseliväli 2589 mm, omamassa 1199 kg, tavaratila 443–1380 l, tankki 45 l Hinta 20 690 euroa

Kiitämme

Hyviä tiloja

Pientä kulutusta

Moitimme

Vaihteiston empimistä

Alustan kovuutta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?