Autot

Ladaksi naamioitu Dacia käy kaupaksi erikoisesta syystä

Julkaistu:

VENÄJÄ
Venäjän oman autonvalmistuksen kruununjalokivi Lada esitteli hiljattain tuoreimman uutuutensa – ja kauppa käy hyvin. Automalli tosin ei ole omaa suunnittelua, ja kauppa käy hyvin lähinnä pakotetuista syistä.
Ladan mallisto on pikkuhiljaa uudistunut nykyaikaisempaan suuntaan. Vaikka vähän kansainvälisistä uutislähteistä riippuen alkuperäisten takaveto-Ladojen tuotanto on joko päättynyt, päättymässä tai jatkuu edelleen, löytyy merkin mallistosta tänä päivänä myös varsin moderneja automalleja.

Sellaiseksi voidaan laskea esimerkiksi Lada Largus. Se on keskikokoluokan tila-auto joka tarjoaa tilat joko viidelle tai seitsemälle hengelle. Lisäksi niistä löytyy varusteita joista Suuressa ja Mahtavassa ei osattu vielä edes haaveilla. Largukseen on nimittäin saatavana BlueTooth-handsfree sekä MP3-tiedostoja soittava viihdejärjestelmä.

Perustuu Daciaan

Oikeasti Largus ei ole sentään Ladan omaa suunnittelua, vaan ainoastaan uudelleen nimetty edellisen sukupolven Dacia Logan MCV. Ladaa valmistavan AvtoVAZ:in omistajiin kun sattuu kuulumaan Renault-Nissan -konserni, joka puolestaan on myös romanialaisen Dacian taustavoima.

Nyt Larguksesta on esitelty myös kovasti muodikas cross-versio, joka tietysti tuntee nimen Largus Cross. Länsimaisten esikuviensa kuten Audin Allroad -malliston tapaan se on varustettu mustilla puskureilla ja pyöränaukkoja kiertävillä suojamuoveilla. Myös maavaraa on nostettu 25 millimetriä, mikä varmasti Venäjän laajalla mutta haasteellisessa kunnossa olevalla tieverkostolla ei ole lainkaan huono asia.

Täällä kauppa käy, mutta miksi?

Vaikka Venäjällä muu autokauppa sukeltaakin pää edellä, yhdellä markkinalla Lada jyrää tuoreimpien uutisten mukaan. Tällä hetkellä nimittäin Ladan myynti Venäjän valloittamalla Krimin niemimaalla on noussut kuukausitasolla 200-300 autoon, mikä ennustaa kalenterivuodelle noin 3 000 auton myyntiä. Tämä on huikea nousu vuodesta 2013, jolloin koko vuoden aikana saatiin Krimillä myytyä ainoastaan 155 uutta Ladaa.

Toki asiaan vaikuttaa kovasti se, että niemimaalta ei juuri muita autoja tällä hetkellä edes saa. Monet autonvalmistajat eivät Krimille edes lähde epävarman ja pienen markkinan vuoksi, joten ”kotimainen” merkki pääsee helposti jyräämään markkinoille. Ladallehan tällainen kilpailutilanne ei ole uusi, vaan tuttu jo vuosikymmenten takaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt