Ferrari 458 Speciale A esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä - Autot - Ilta-Sanomat

Onko tässä viimeinen vapaastihengittävä Ferrari?

Kuvituskuva
Julkaistu: 3.10.2014 14:07

Kilpailu autojen tehoista ja päästörajoitukset laittavat hevoset helposti laukkamaan eri suuntiin. Maranellon tanssivan ori, Ferrari, esittelee todennäköisesti viimeisen ahtamattoman autonsa.

Alati kiristyvät päästörajoitukset tarkoittavat yhtä asiaa: hevosvoimasotaa käyvät urheiluautovalmistajat joutuvat etsimään lisätehoa jostain muualta kuin korkeammista käyntinopeuksista tai kireämmistä puristussuhteista. Pakokaasuahtimilla on aiemminkin saatu puristettua autoista suuria tehoja ulos – ja ahdetulta näyttää myös autoilun tulevaisuus.

Ferrari on tullut tunnetuksi kireiden, mutta vapaastihengittävien V8- ja V12-moottorien käyttäjänä, vaikka valmistajan historiasta löytyy kaikkea nelisylinterisistä rivimoottoreista V6:siin ja turboahdettuihin V8:hin saakka. Hiljattain esiteltiin etumoottorisen avoauto Californian uusittu painos California T, joka vastasi kiristyviin päästömääräyksiin niinikään pakokaasuahdettuna versiona.

Nyt autoileva maailma epäilee, että Ferrari esittelee tällä viikolla kenties historiansa viimeisen vapaastihengittävän automallin. Juuri startanneessa Pariisin autonäyttelyssä ensi-iltansa saa 458 Speciale A.

Se on jatkoa viime vuonna esitellylle umpikoriselle 458 Specialelle, ja maustettu lähtökohtaisesti samalla tavalla: sitä on kevennetty lähes sata kiloa tavalliseen versioon verrattuna, moottorista on kutitettu normaalin 570 hevosen sijasta 605 hevosvoimaa, ja auton varustettu aktiiviaerodynamiikalla.

Mallinimessä "A" tarkoittaa Aperta:a, joka on italiaksi mitäpä muutakaan kuin "avoin". Ja jos nyt pitää kiirettä, voi oman Speciale A:n saada vielä tilattua – Ferrari nimittäin valmistaa niitä vain 499 kappaletta.