Sähäkkä sähkömoottoripyörä KTM Freeride E kykenee myös kumin polttoon! - Autot - Ilta-Sanomat

Sähäkkä sähkömoottoripyörä KTM Freeride E kykenee myös kumin polttoon!

Julkaistu: 25.5.2015 13:18

Miltä kuulostaisi ajaa moottoripyörää, joka näyttää ihan tavalliselta prätkältä, mutta siitä puuttuvat polttomoottorin melu ja päästöt?

Moottoripyörätkin alkavat vihertyä. Itävaltalainen KTM on tuonut Suomen kuluttajamarkkinoille katukäyttöön rekisteröitävän sähkömoottoripyörän.

KTM Freeride E -niminen pyörä saa käyttövoimansa erillisellä laturilla ladattavasta, 2,6 kWh litium-ion -akusta, josta 11 kW tehon ja 42 Nm väännön kehittävä sähkömoottori ammentaa korkeajännitettä. Pyörää saa ajaa jo 16-vuotiaana A1-ajokortilla, mikä tekee Freeride E:stä piikkiluokan rivakimman menopelin, käytössä kun on suunnilleen 350-kuutioisen polttomoottoripyörän vääntömomentti.

Freeride E ei ole mikään nuhaisesti pihisevä mopo, vaan kunnon moottoripyörä. Se on rakennettu kilpailutoiminnassa ansioituneen KTM:n parhaalla ammattitaidolla kipakkuus ja ketteryys edellä, suurten valmistajien laatuosista. Sähkömoottorin paras ominaisuus on välittömästi käytössä oleva maksimivääntö. Liikkeellelähtö on paitsi rivakka, myös säväyttävä kokemus. Kokenut prätkämies ihmettelee äänimaailman ja pakoputken puutetta. Ketjut alkavat rahista ja sähkömoottori ujeltaa ujosti 40 km/h nopeudesta lähtien, muutoin meno on äänetöntä. 90 km/h huippunopeudessa ääntä kuuluu jo jossain määrin.

Tehokartasta on valittavissa kolme eriasteista ajomoodia ja mittaristo näyttää latauksen määrän. Automaattivaihteisena kytkinkahva ja vaihdepoljin puuttuvat, ja takajarrua operoidaan vasemman käden sormin. Keulan saa nousemaan pienellä pumppauksella ja pitkät takapyörän heitot asfaltilla tai hiekalla onnistuvat hyvillä ja tunnokkailla jarruilla.

KTM lupaa Freeride E:lle 40–50 kilometrin toimintasäteen kaupunkiajossa. Koeajossa akku hyytyi hektisen kaupunkiajon ja paljon mäkiä sisältäneen vauhdikkaan vuoristoteillä kurvailun päätteeksi 40 kilometrin jälkeen. Samsungin valmistamalle, 360 litium-ion-kennoa sisältävälle akulle annetaan kolmen vuoden ja 700 latauskerran takuu niin, että kapasiteetistä on tämänkin jälkeen jäljellä vielä 80 prosenttia.

KTM Freeride E:n lanseerausvalikoimaan kuuluu kolme lähes identtistä mallia. Supermoto-henkinen E-SM on varustukseltaan katulaillinen (valot, vilkut, peilit, rekisterikilpi), ja oikea valinta lyhyestä kaupunkiajosta nauttivalle kuskille. Sen hankintahinta Suomessa on 11 990 euroa + autovero 1 539,58 euroa = 13 529,85 euroa. Sen parasta antia on mahdollisuus täysin saasteettomaan, lähes äänettömään, ja huoltotarpeiltaan vähäiseen kurvailuun.

Miinuspuolelle jää kallis hankintahinta ja tekniikan riippuvaisuus erillisestä laturista. KTM päätyi erilliseen laturiin siksi, että pyörän paino saatiin pysymään kepeässä 110 kilossa.

Muut mallit ovat nappularenkailla ja isommilla pinnavanteilla, sekä ajovalolla varustettu enduromalli E-XC ja motocrossiin sopiva E-XS. Näiden mallien hinnat Suomessa julkistetaan pian. Erityisesti aloittelijalle, ja miksei kokeneemmallekin, E-XC:n operoiminen enduroajossa on miellyttävä kokemus. Kytkin- ja vaihdevipujen puute, sekä sähkömoottorin luonne takaavat, että käytössä on kokoajan paras vääntömomentti, ”oikea vaihde” ja optimaalinen etenemiskyky maastossa. Ajoaikaa riittää noin tunniksi, mikä puristaa takuulla kuskista mehut.

Edit: Juttua muutettu 26.5.2015 klo 13.45: KTM Freeride E:n tyyppihyväksytty teho on 11 kW.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?