Autot

IS kokeili: Näin Subaru pysähtyy kuin seinään uuden turvatekniikan ansiosta

Julkaistu: , Päivitetty:

Hätäjarrutus
Subarun järjestelmä on valmistajan mukaan niin toimiva, että asiakkaidenkin annetaan sitä kokeilla käytännössä.
Useat autovalmistajat ovat kehitelleet erilaisia turvajärjestelmiä, jotta maantiet olisivat turvallisempia paikkoja sekä autoilijoille että muille tielläliikkujille. Liikenteessä on paljon erilaisia häiriötekijöitä, joista matkapuhelimet ovat yksi. Kuljettaja räplää puhelintaan eikä siten huomioi kaikkea ympärillä tapahtuvaa. Liikenteessä ei olla myöskään yksin, auton eteen voi suojatiellä tai risteävältä tieltä tulla jotain, mihin kuljettaja ei ehdikään reagoida.

Japanilaisvalmistaja Subaru liittyy nyt tuohon joukkoon mukaan tuomalla Eurooppaankin Outback-malliin ja myöhemmin muuhun mallistoon EyeSight-järjestelmän, jonka avulla Subarut tekevät hätäjarrutuksen tai hiljentävät auton nopeutta, kun auton järjestelmät havaitsevat auton edessä esteen, johon auto on vaarassa törmätä.

Subaru tekniikka perustuu kahteen tuulilasin ylälaidassa olevaan CMOS-teräväpiirtostereokameraan, jotka muodostavat edessä olevasta näkymästä 3D-kuvan. Kuvan tapahtumia analysoimalla, erottamalla esimerkiksi pyöräilijät ja jalankulkija, auton järjestelmät aktivoituvat ja tekevät tarvittaessa nopeuden hiljentämisen tai hätäjarrutuksen.


Subarun järjestelmä on sikäli poikkeuksellinen monen muun autonvalmistajan tekniikoihin verrattuna, että se tehdas lupaa auton pysähtyvän tai vähintään hiljentävän voimakkaasti ja näin ollen ehkäisevän vahinkoja jopa 50 kilometrin tuntinopeudesta saakka. Tehtaan järjestämissä demotilaisuuksissa Outbackit ovat pysähtyneet Subarun mukaan jopa 65 kilometrin tuntinopeudesta. Niin muidenkin valmistajien kuin Subarunkin järjestelmä on suunniteltu toimimaan ennenkaikkea kaupunkiliikenteessä, jossa suojatiet ja risteykset ovat vaaranpaikkoja.

IS kokeili, kuinka Subarun järjestelmä toimii. Subarun mukaan EyeSight on niin hyvin toimiva, että kuluttajienkin annetaan testata järjestelmää Subarun jälleenmyyjien liikkeissä.

Kyllähän järjestelmä toimii, niinkuin sen pitääkin toimia, kun kuljettaja ei reagoi auton antamiin etukäteisvaroituksiin kuin nostamalla jalan kaasupolkimelta. Auto siis ymmärtää, että kuljettaja on havainnut vaaran, mutta ei ehdi siihen reagoida, auto siis ottaa ohjat.

Tällä hetkellä yhdenkään autonvalmistajan turvavarusteet eivät ole sellaisia, että auto veisi lopullisen päätäntävallan kuljettajalta. Näin Subarullakin. Videolta näkee, kuinka auto syöksyy esteen läpi, kun kaasua painetaan lisää. Kaasupolkimen liikkeen vuoksi auto jättää ohjat kuljettajalle ja silloin mennään päin seinää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt