Renault Trafic: Henkilöautomaista ajettavuutta - Autot - Ilta-Sanomat

Varusteita ja takuuta riittää

Renault’n uusi Trafic on sama auto kuin Opel Vivaro. Melkein.

Keulailme erottaa Renault Traficin samalta tehtaalta tulevasta Opel Vivarosta. Nissanina Traficia ei aiemman sukupolven politiikasta poiketen enää saa.­

17.5.2015 12:13

Erittäin henkilöautomainen ajettavuus ja mukavuus, eikä kulutuskaan ole paha. Siinä muutama määre, jotka sopivat niin uuteen Renault Traficiin kuin keulan muoveja lukuun ottamatta aivan samanlaiseen Opel Vivaroonkin.

Jostain syystä Renault’na auton kauppa on käynyt meillä Opelia nihkeämmin, vaikka salmiakkikuvio keulalla esimerkiksi Traficin neljän vuoden tehdastakuu on Vivaroa paremmalla tolalla. Myös varusteissa Renault vetää nyt navigaattoreineen kaikkineen pidemmän korren, mikäli kyse on koeajossa olleesta kampanjamallista.

Niin tai näin, ajossa Trafic/Vivaro on kuten sanottua miellyttävä. Ykskuutonen, peräti kahdella ahtimella jatkettu turboversio vetää siinä missä vanhemman sukupolven kaksilitrainen ja kevyillä kuormilla paketti tuntuu jopa ärhäkältä.

Vaihteisto on kuusipykäläinen ja sen korkein porras on selkeästi tarkoitettu ylivaihteeksi. Kuutonen on peräti niin pitkä, että sitä voi käytännössä käyttää vasta kaikkein kovimmissa maantienopeuksissa. Automaattia ei ole monista kilpailijoista poiketen tarjolla.

Mittaristo (josta puuttuu moottorin lämpömittari) on tuttu Renaultin henkilömalleista.­

Trafic/Vivaron ohjaamo on jopa nykypakujen korkealla mitta-asteikoilla huomattavan mukava ja kuljettajaa miellyttävät muun muassa harvinaisen mietityt ja runsaat säilytystilaratkaisut. Omat paikkansa löytyvät niin suttuisille haalareille kuin vaikkapa työssä tarvittaville nestepulloillekin.

Erityisen nykyaikaisia ovat kännykkä-, tietokone- ja tablettitelineet joissa laitteita voi käyttää varsin luontevasti. Erityishuomion ansaitsee myös harvinaisen suuri häikäisysuojan peili, jota voi hyödyntää jopa kuolleen kulman näyttönä.

Aiempaa selvästi matalampi istuin on pidemmälläkin matkalla hyvä, mutta vaatekoukut pitää tähän autoon asentaa itse.

Tavaratilassa merkittävin hienous löytyy ohjaamon puolelle ja aina apumiehen jalkatilaan saakka jatkuvasta pitkien ja kapeiden esineiden erikoiskuljetusmahdollisuudesta. Eurolava mahtuu luokalle tyypillisesti kyytiin niin perästä kuin sivustakin.

Tavaratilasta on taiottu aiempaa hieman isompi. Ohjaamoluukku on näppärä lisä.­

Renault’na mallistosta löytyy muutaman moottorivaihtoehdon lisäksi myös kaksi eri koripituutta. Niiden ero löytyy hintaeron lisäksi 40 senttimetrin pituuserosta akselivälissä ja tavaratilassa. Koeajossa ollut pitkä vaihtoehto on saatavilla myös korkealla katolla varustettuna.

Kaikkiaan Trafic/Vivaro on mainion oloinen nykypaku, jossa kyllä kelpaa tehdä hieman pidempääkin päivää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?