Autot

Kompakti Jeep ottaa maaston haltuun

Julkaistu:

MAASTOKELPOINEN
Jeep Renegade tuo tutun nelivetomerkin kokonaan uuteen kokoluokkaan.
Jeep Renegade on täysin uusi kompakti maasturi Jeepiltä. Jeepistähän puhutaan usein silloinkin, kun kyseessä todellisuudessa on jokin aivan toinen auto kuin oikea Jeep. Niin syvällä Jeepin juuret ovat maastoautoilun ytimessä.

Jeep loi uuden autoluokan 1940-luvun alussa, ja siitä kasvoi automaailmaan aivan uusi suuri tekijä. Voidaan sanoa, että toisen maailmansodan myllerryksestä syntyi myös jotain positiivista. Nykyisin aidosti uudentyyppisiä autoja putkahtaa ulosharvoin, mutta nyt näyttää siltä, että Jeep on Renegade-mallillaan onnistunut.


Renegaden muotoilu on sarjakuvamaisen erottuvaa ja kulmikasta ja tilankäyttö siksi tehokasta. Ulkomuodosta voi olla montaa mieltä, mutta joka tapauksessa uutuuden tunnistaa heti Jeepiksi. Makuasioita tietenkin, mutta etenkin auton keulailmeessä on jotakin hyväntuulista. Sisätilat ovat jenkkityylisen roisit, mikä sopii myös auton olemukseen hyvin.

 

Renegade on sitä jykevämmän ja pätevämmän oloinen, mitä ronskimmassa pöpelikössä sitä käskee. Alennusvaihteisto auttaa tässä huomattavasti.

Renegade on sitä jykevämmän ja pätevämmän oloinen, mitä ronskimmassa pöpelikössä sitä käskee. Alennusvaihteisto auttaa tässä huomattavasti. Ajoimme 21 senttimetrin maavaroin ja Jeepin Selec-Terrain –maastoajojärjestelmin varustetun 2-litraisen, nelivetoisen turbodiesel-Trailhawk -version kiperän lumiselle maastoradalla Ruotsin tunturi-Lapissa.

Mini-Jeep ei jätä pulaan, jos vain kuljettaja osaa asiansa maastossa. Vauhtia on jyrkissä ylämäissä tosin syytä pitää sopivasti yllä, jos alla ovat tavalliset nastattomat talvirenkaat.

Avukseen kuljettajaa saa koeteltua tekniikkaa. Renegadessa on maastoajossa valittavissa kaksi eri vetoaluetta, Jeep Active Drive sekä alennettu Slow vaativampiin paikkoihin. Selec-Terrainissa on merkille tyypillisesti omat ajo-ohjelmansa niin lumelle, hiekalle, mudalle kuin kivikollekin.

Todellisuudessa Renegaden todelliset nelivetoiset kilpailijat ovatkin harvassa. Tosin vain dieselmallit ovat Suomen maahantuontiohjelmassa nelivetoisia, ja niiden hinnat lipsahtavat harmittavasti alimmillaankin 32 000 euron tuntumaan. Auton voi kuitenkin valita joko kaksi- tai nelivetoisena versiona, mihin vaikuttaa myös varustetaso. Niitä on kolme: Longitude, Limited sekä Trailhawk.

Dieselin pariksi saa ylemmissä varustetasoissa mielenkiintoisen uutuuden, yhdeksänportaisen momentinmuunninautomaatin. Se toimii huomaamattoman ansiokkaasti.


Hinnat alkaen -mallissa voimanlähteeksi on Suomessa saatavana 1,6-litrainen Etorq-bensiinimoottori hieman alle 25 000 eurolla, mutta pätevämpiä ovat 1,4-litrainen turboahdettu MultiAir2-bensiini sekä koeajomme 2,0-litrainen MultiJet II-turbodiesel. Se kulutti pääosin maantiepainotteisella koeajolla 6,5 litraa sadalla kilometrillä.

Kuljettajan paikalta näkee hyvin ulos. Autossa on mukavasti tilaa myös takana, eivätkä etenkään pääntilat lopu heti kesken. Tavaratila on perusmuodossaan 351 litran kokoinen.

Tasaisella pinnalla, esimerkiksi talvisen liukkaalla kantatiellä, Renegade käyttäytyy suoraviivaisesti. Ohjaus on sähköisesti tehostettu, mutta ei aivan parasta luokassaan. Se tuntee esimerkiksi auran tekemät jääurat tiessä, ja suuntavakavuus kärsii hieman.


Ohjaustuntuma on silti luonteva.

Renegaden jousitus on viritetty kovahkoksi.

Renegaden idea on ajamisen hauskuudessa, joka syntyy luottamuksesta pärjätä tiukassakin tilanteessa.

Vaikka Jeepin juuret ovat tietenkin USA:ssa, Renegade ei pullistele ylisuurilla ulkomitoilla tai voimanlähteillä, vaan tuo Jeepin lähemmäs eurooppalaista makua.

Jeep Renegade 2.0 MultiJet 170hv AT9 4WD Trailhawk

Moottori R4, turbo, 1956 cm³, 125 kW (170 hv)/3750 r/min, 350 Nm/1750 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 8,9 s, huippunopeus 196 km/h Kulutus 5,7 l/100 km Diesel CO2-päästöt 151 g/km Voimansiirto A9, neliveto Mitat p 4236, l 1805, k 1697 mm, akseliväli 2570 mm, omamassa 1535 kg, tavaratila 351–1297 l, tankki 48 l Hinta 38 488 euroa

Kiitämme

Nelivetoisen maastokykyä

Hyvää automaattivaihteistoa

Moitimme

Kovahkoa jousitusta

Mielipiteet jakavaa ulkonäköä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt