Autot

Mutapainin ystävä!

Julkaistu:

Kun skotit haluavat kisata keskenään, he etsivät jotakin painavaa ja koettavat heittää sen mahdollisimman pitkälle. Kuuluisin heitettävä lienee puhelinpylväs, joten heittotekniikan on oltava kunnossa.

Kun autoja koetellaan Skotlannissa, ne ajetaan keskelle upottavaa liejua tai päistikkaa veteen. Sieltäkin pääsee pois vain, jos tekniikkaan voi luottaa.Land Rover Discovery 4:llä pääsee pois upottavasta liejusta, vaikka pari kertaa epäilys uhkaa hiipiä puseroon.

Kuten silloin, kun auton nokka kääntyy ehkä 30 asteen kulmassa alas, ja edessä on 30 metriä rankkasateen mudaksi pehmittämää metsänpohjaa. Kohta on keula kuusikossa, ehdin tuumata.

Vaan ei ole. Alennusvaihde sekä Land Roverin Terrain Response -järjestelmä hoitavat hommat. Autosta löytyy oma muta-moodi, ja auto laskeutuu rinnettä alas jarruun koskematta, alamäkihidastimen varassa. Riittää kun rattia kääntää ja nostaa auton maavaraa konsolin kytkimellä.

Jarrua painamalla kuski saisi renkaat lukkoon ja auton kääntymään poikittain rinteessä.Ai mistä tiedän? Tuli hätäpäissä kokeiltua, tosin peruutuksessa...

Suomeen lokakuussa saapuvasta Discoverysta esitellään jo neljäs sukupolvi. Auton ultra-käytännöllinen ja väljä perusmuoto on tallella, mutta ulkonäkö on vähemmän robusti kuin edeltäjässä.

Discon keulaa on kevennetty jäähdyttimen vaakasuorilla säleiköillä ja uusilla etuvaloilla. Etuvaloissa on kaukovaloautomatiikka. Takavaloissa käytetään havaittavuutta parantavaa lediteknologiaa. Discoveryyn saa edelleen seitsemän istumapaikkaa, nyt entistä aistikkaammassa ympäristössä.

Kaikki kuljettajan ympärillä on laitettu uusiksi. Pehmeinä kaartuvat linjat ovat nyt inDiscovery 4:n moottorivaihtoehdot ovat 2,7- ja 3-litraiset TDV6-dieselmoottorit, jotka on kehitetty Fordin ja ranskalaisen PSA:n yhteistyönä. Suuremmassa V-koneessa on tarjolla kaksi rinnakkaista, vaiheittain toimiva turboahdinta.

Massiivisesta 600 newtonmetrin vääntöhuipusta 500 newtonmetriä onkin käytössä välittömästi jalan siirtyessä kaasupolkimelle.

Tuoreen Discon katu- ja maastokelpoisuutta on parannettu entistä jämäkämmällä jousituksella ja tehokkaimmilla jarruilla. Isojen renkaiden asennosta välittyy varsin selkeä kuva ohjauspyörän kehällä lepääviin sormenpäihin saakka. Kun korin kallistelukin jää ylämaan mutkateillä maltilliseksi, Discossa viihtyy myös asfalttialustalla.

Ja siellähän tälläkin autolla lopulta valtaosin ajetaan, Suomessa ainakin.

Land Roverin Discovery 4:n tunnistaa edeltäjänsä seuraajaksi, ja se on tietysti tarkoituskin. Ikoneita ei kannata laittaa kerralla uusiksi.

Silti jokin on muuttunut, ja hyvään suuntaan. Land Roverin ja Jaguarilta Fordilta 2,3 miljardilla dollarilla ostanut intialainen Tata on ymmärtänyt selvästi, että hankittuaan brittiläisen kruununjalokiven kiillottamiseen kannattaa keskittyä.

Tatan työn tulokset näkyvät varsinkin matkustamoissa. Ylellisyyden taso on noussut, ja sitä näiden autojen ostajat arvostavat.

Jatkossa pelkkä prestiisi ei riitä. Maailma huutaa ehkä luksusta, mutta haluaa että se toteutetaan kestävällä tavalla.

Land Rover valmistautuukin julkistamaan ensimmäisen LRX-konseptiin perustuvaan hybridimallinsa. Päästöarvot ovat kohtuulliset: 120 grammaa hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Aika hyvä!

Land Rover Discovery 4

Mikä: Land Roverin maasturi alennusvaihteella ja tasauspyörästöjen lukoilla.

Mitat: Pituus 4,83 m, leveys 2,02 m, korkeus 1,89 m, akseliväli 2,88, tavaratila 280-2.558 l. Oma massa: alk. 2.476 kg.

Moottorit: Suomessa 2,7- tai 3,0-litraiset V6-dieselmoottorit; teho 190/245 hv (4.000 rpm), vääntö 440/600 Nm (1.900/2.000 rpm). 6-portainen manuaalivaihteisto (2,7) tai molempiin 6-portainen automaattivaihteisto, jatkuva neliveto.

Kiihtyvyys (aut.): 12,7/9,8 s.

Huippunopeus (aut.): 180 km/t.

Yhd. kulutus aut. (valmistajan ilmoitus): 10,2/9,3.

CO2-päästöt (aut.): 270/244 g/km.

Kokonaishinta: 2,7 alk. 64.365,76, 3,0 alk. 81.014,99 euroa (ennakko).