Tämä auto on nyt kaikkein ekologisin - katso lista myös muiden mallien ympäristökuormituksesta!

Julkaistu:

Saksan autoliitto ADAC muutti autojen EcoTestin standardeja.
Saksan Autoliitto ADAC on jo vuosia tehnyt autoille ekotestejä, joiden tarkoituksena on osoittaa autojen todelliset päästöt. Maailma muuttuu, autot muuttuvat ja niin muuttuivat nyt myös EcoTestin tutkimusmenetelmä. Yksinkertaisesti siitä syystä, että EcoTestin tarkoituksena on kertoa mahdollisimman todellisesti auton todellinen ympäristövaikutus.

Nyt uusien standardien mukaan ADAC on testannut 55 autoa. Niistä Toyota Prius oli ykkönen - tällä hetkellä Prius on ainoa auto, joka on saavuttanut täydet viisi tähteä vaativassa testissä.



Viiteen tähteen tarvitaan 90 pistettä tai enemmän. Prius sai polttoaineenkulutuksesta ja sen päästöistä 40 pistettä. Auton valmistamisen ja elinkaaren hiilidioksidipäästöistä se sai täydet 50 pistettä.

Renault'n kaksipaikkainen sähköauto, Kangoo Z.E. jäi harmittavan yhden pisteen päähän viiden tähden rajasta saaden siis ekotestistä vain neljä tähteä.

Toinenkin Renault, Fluence Z.E. -sähköauto saavutti neljä tähteä saaden ekotestistä 84 pistettä. Renault'iden väliin kiilasi Priuksen suoranainen kilpailija nousevan auringon maasta eli Honda Insight Hybrid, joka sai neljä tähteä ja 87 pistettä.

Suomessa Autoliitto alkaa julkaista myös uudistuneiden kriteereiden mukaan tehtyjä ekotestejä. Tähänkin mennessä Autoliitto on julkaissut ADAC:in tulokset, ja Autoliiton nettisivuilta löytyykin reilusti yli tuhannen auton vanhan kaavan mukaan tehdyt ekotestit.

- Kehitys kehittyy ja siksi on hyvä, että EcoTestinkin standardeja muutettiin nykypäivää vastaavaksi. Ihmiset ovat myös valveutuneita ja varsinkin uusi sukupolvi, joka on kasvanut ajattelemaan ekologisesti, osaa ottaa nämä asiat hienosti huomioon, Autoliiton viestintäpäällikkö
Jukka Tolvanen sanoo.

Autojen ympäristövaikutukset


Merkki ja malli Polttoaine, teho Laskettu CO2- päästö Mitattu keski- kulutus Yhteis- pisteet (Saaste- päästöt ja CO2- päästöt) Tähtiä
Toyota Prius 1.8 Hybrid Bensiinihybridi 128 g/km 4,58 l. 90 (50+40) *****
Renault Kangoo Z.E. (2-paik.) Sähkö, 44 kW 132 g/km 23,52 kWh 89 (50+39) ****
Renault Fluence Z.E. Expression Sähkö, 70 kW 144,7 g/km 25,71kWh 84 (50+34) ****
Honda Insight 1.3 Hybrid Exclusive CVT-Autom. Bensiinihybridi 107,8 g/km 4,7 l. 87 (47+40) ****
Opel Astra 1.4 LPG ecoFlex Innovation Maa- ja biokaasu, 103 kW 142 g/km 7,96 l. 81 (46+35) ****
Audi A4 2.0 TDI 112g Ambition Diesel, 100 kW 127,9 g/km 4,86 l. 79 (42+37) ****
VW Passat Variant 2.0 TDI BlueMotion Comfortl. Diesel, 103 kW 153 g/km 4,78 l. 79 (38+26) ****
Ford Focus 1.0 EcoBoost Start/S Titanium Bensiini, 92 kW 153 g/km 5,52 l. 78 (46+32) ****
Peugeot 508 Hybrid4 Allure Automatic Dieselhybridi, 147 kW 142 g/km 4,41 l. 78 (37+41) ****
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D Center-Line Diesel, 110 kW 169 g/km 5,27 l. 77 (44+33) ****
Audi A6 2.0 TFSI Hybrid Tiptronic Bensiinihybridi, 180 kW 190 g/km 6,91 l. 76 (43+33) ****
Peugeot 107 68 Active Bensiini, 50 kW 136 g/km 4,97 l. 76 (48+28) ****
Peugeot 508 RXH Automatic Dieselhybridi, 147 kW 155 g/km 4,84 l. 75 (38+37) ****
Seat Exeo ST 2.0 TDI Sport Diesel, 105 kW 139,1 g/km 5,31 l. 74 (43+21) ****
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost Start/S Bensiini, 118 kW 180 g/km 6,55 l. 73 (44+29) ****
Volvo S60 T3 R-Design Bensiini, 110 kW 157,5 g/km 6,8 l. 73 (46+27) ****
Hyundai i30 1.6 CRDi blue Trend Diesel, 94 kW 118,5 g/km 4,5 l. 72 (37+35) ****
MB B 180 CDI BlueEfficiency 7G-DCT Diesel, 80 kW 128,8 g/km 4,9 l. 72 (42+30) ****
MB SL 350 7G-Tronic Plus Bensiini, 225 kW 184,7 g/km 8,04 l. 75 (45+30) ****
Opel Insignia SportsT. 2.0 CDTI ecoF. Start&S Innov. Diesel, 118 kW 127,2 g/km 4,84 l. 71 (34+37) ****
Skoda Citigo 1.0 Ambition Bensiini, 55 kW 121,7 g/km 5,35 l. 70 (46+38) ****
Honda Civic 2.2 i-DTEC Sport Diesel, 110 kW 125,8 g/km 4,79 l. 69 (44+29) ***
Mazda 3 1.6 Edition Bensiini, 77 kW 143,2 g/km 6,3 l. 69 (44+25) ***
BMW Z4 Sdrive 28i Bensiini, 180 kW 194 g/km 7,06 l. 68 (43+25) ***
Opel Insignia 2.0 Biturbo CDTI EcoF. Start&S Innov. Diesel, 143 kW 173 g/km 5,39 l. 68 (36+32) ***
Renault Megane Coupe Energy Tce GT Line Bensiini, 85 kW 162 g/km 5,86 l. 68 (40+28) ***
Renault Scenic Energy dCi 110 Start&S Dynamiq. Diesel, 81 kW 130,3 g/km 4,95 l. 67 (37+30) ***
BMW X1 sDrive EDE Diesel, 120 kW 145,2 g/km 5,52 l. 66 (36+30) ***
Fiat Punto 1.3 JTD 16V Multijet Start&S Pop Diesel, 62 kW 141 g/km 4,41 l. 66 (35+31) ***
Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFlex Start&S Edition Diesel, 70 kW 135 g/km 4,24 l. 66 (33+33) ***
Fiat Panda 1.2 8V Lounge Bensiini, 51 kW 156 g/km 5,73 l. 65 (45+20) ***
BMW 328i Luxury Line Automatic Bensiini, 180 kW 193 g/km 7,13 l. 64 (39+25) ***
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D+ Invite 4WD Diesel, 130 kW 177,1 g/km 6,73 l. 64 (38+26) ***
Seat Exeo ST 1.8 TSI Sport Bensiini, 118 kW 205 g/km 7,27 l. 64 (43+21) ***
Citroën DS4 Hdi 110 SoChic Diesel, 82 kW 164 g/km 5,13 l. 63 (35+25) ***
Nissan Qashqai 1.6 dCi i-way 4x2 Diesel, 96 kW 143 g/km 5,47 l. 62 (31+31) ***
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFlex Start&S Edition Diesel, 96 kW 137,5 g/km 5,23 l. 62 (35+27) ***
Peugeot 208 e-Hdi FAP 68 Stop&S Active EGS5 Diesel, 50 kW 119,9 g/km 4,56 l. 62 (33+29) ***
BMW ActiveHybrid 5 Bensiinihybridi, 250 kW 173,5 g/km 7,54 l. 61 (33+28) ***
BMW M550d BluePerformance xDrive Automatic Diesel, 280 kW 209,4 g/km 7,96 l. 61 (47+14) ***
Kia Optima 1.7 CRDi Spirit Automatic Diesel, 100 kW 195 g/km 6,07 l. 61 (36+25) ***
Renault Laguna Coupe dCi 175 Automatic Diesel, 127 kW 161,3 g/km 6,13 l. 61 (37+24) ***
Renault Twingo dCi 85 FAP Dynamique Diesel, 63 kW 142 g/km 4,47 l. 61 (36+21) ***
Porsche 911 Carrera Coupé S PDK Bensiini, 294 kW 249 g/km 9,14 l. 59 (36+23) ***
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Elegance Bensiini, 63 kW 138,6 g/km 6,02 l. 59 (38+21) ***
Skoda Yeti 1.4 TSI Gteentec Ambition Bensiini, 90 kW 167,5 g/km 7,18 l. 59 (44+15) ***
Citroën C4 Picasso Hdi 150 FAP Exclusive Diesel, 110 kW 154,8 g/km 5,89 l. 56 (37+19) ***
Jaguar XK 5.0 V8 Cabriolet Portfolio Automatic Bensiini, 283 kW 252,7 g/km 10,68 l. 56 (46+10) ***
VW Tiguan 1.4 TSI Sport&Style 4Motion Bensiini, 118 kW 188 g/km 8,25 l. 56 (41+15) ***
Porsche Cayenne Diesel Tiptronic Diesel, 180 kW 213 g/km 8,06 l. 54 (33+21) ***
Range Rover Sport 3.0 SDV6 SE Automatic Diesel, 188 kW 249,6 g/km 9,45 l. 45 (35+10) **
Dacia Duster dCI 90 FAP Ambiance 4x4 Diesel, 66 kW 172,6 g/km 6,56 l. 41 (29+12) **
Mazda 3 MPS Bensiini, 191 kW 251 g/km 9,22 l. 32 (31+1) **
Volvo XC90 D5 R-Design AWD (7-paik.) Diesel, 147 kW 230,6 g/km 8,75 l. 32 (25+7) **
Nissan Navara Double Cab 2.5 dCi LE Diesel, 140 kW 315 g/km 9,86 l. 25 (23+2) *
Taulukossa esitettävissä automalleissa voi olla eroja Suomessa myytäviin malleihin esimerkiksi varusteissa.

Pienempi ympäristövaikutus >90 *****
  70…89 ****
  50…69 ***
  30…49 **
Suurempi ympäristövaikutus <30 *

Ota kantaa

Merkitseekö ekologisuus enemmän kuin hinta autoa hankkiessasi?

Kyllä, ekologisuus määrää 18% Ei, hinta määrää 82%
Ääniä yhteensä 4696

ADAC:in EcoTest

EcoTestin tarkoituksena on antaa kuluttajille puolueetonta tietoa autojen kokonaisvaltaisista ympäristövaikutuksista.

EcoTest mittaa autojen hiilidioksidi- ja saastepäästöt eli hiilidioksidi- (CO2), hiilimonoksidi- eli häkä- (CO), hiilivety- (HC), typpioksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöt sekä polttoainekulutuksen. Testissä simuloidaan kaupunki- ja moottoritieajoa.

Auton CO2-päästöjen arvioinnissa otetaan huomioon myös auton elinkaariarviointi sekä päästöt, jotka muodostuvat ajoneuvon valmistamisesta tai polttoaineen kuljetuksesta.

Saman kokoluokan autoja vertaillaan keskenään. Tuloksena on luokittelu, jossa kaikille testatuille autoille annetaan yhdestä viiteen tähteä. Ympäristöä vähiten kuormittavat autot saavat arvosanaksi viisi tähteä.

EcoTestissä on mukana uutena maailmanlaajuinen yhdenmukaistettu kevyiden ajoneuvojen testisykli (WLTP). Tulevaisuudessa testisyklillä mitataan yhdenmukaisesti ajoneuvojen polttoaineenkulutusta.

Ecotestissä autot testataan myös uudella eurooppalaista ajotapaa ja autonkäyttöä edustavalla ajosyklillä (NEDC). Lisäksi ekotestissä kulusta mitataan ADAC-moottoritieosuudella.

Auton ilmastointilaite pidetään päällä WLTP-ajosyklin ja ADAC-moottoritieosuuden aikana.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt