Ovatko nämä kiinalaisautot kopioita vai kunnioitusta muita autonvalmistajia kohtaan? - Autot - Ilta-Sanomat

Ovatko nämä kiinalaisautot kopioita vai kunnioitusta muita autonvalmistajia kohtaan?

Kiinasta löytyy taitavia automuotoilijoita, mutta toisinaan katsotaan paremmaksi käyttää jo hyviksi havaittua tyyliä.

Land Roverilla ei olla innostuneita Landwindin uudesta X7-mallista, jossa jopa kirjasintyyppi on hyvin samanlainen kuin alkuperäisessä.

2.5.2015 8:08

Shanghain autonäyttelyssä kiinalaisten automerkkien muilta kopioimat muodot eivät olleet pääosassa, mutta niitä löytyi vielä halleista jonkun verran.

Pienemmät paikallisesti tuotantonsa myyvät automerkit, jotka eivät vaivaudu kansainväliseen autonäyttelyyn, harrastavat räikeää kopiointia paljon enemmän.

Land Roverilla ei olla innostuneita Landwindin uudesta X7-mallista, jossa jopa kirjasintyyppi on hyvin samanlainen kuin alkuperäisessä.

Nuo harmittomat yrittäjät ovat kuitenkin häviämässä, kun sekä turvallisuus- että päästöstandardit muuttuvat Kiinassa yhtenäisiksi ja tiukemmiksi.

Kiinassa muiden luomien muotojen lainausta ei pidetä kopiointina, vaan sikäläisten mielestä sillä kunnioitetaan toisen taitoja. Ja mikäli linjoihin tehdään edes vähän muutoksia, ei kyseessä ole enää kopiointi ollenkaan.

Beijing BJ80 ensin lähikuva ja sitten koko auto: Edestä katsottuna Beijing BJ80 on vain kulmikkaan näköinen maasturi, mutta tarkemmin katsoen paljastuukin 1:1 Mercedes-Benzin G-sarjalainen.

Edestä katsottuna Beijing BJ80 on vain kulmikkaan näköinen maasturi, mutta tarkemmin katsoen paljastuukin 1:1 Mercedes-Benzin G-sarjalainen.

Siis ei ainakaan oikeuslaitoksen mielestä, kuten Chevrolet totesi taistellessaan Sparkin ulkonäön lähes yksi yhteen lainannutta Chery QQ:ta vastaan.

Toyota puolestaan päätti nostaa kädet pystyyn lukuisten kiinalaiskopioiden edessä ja keskittyi kehittämään uusia entistä parempia automalleja.

Sen takia Land Rover ei aio lähteä taistelemaan Landwind X7:ää vastaan, vaikka uutuus näyttää hämmästyttävän paljon Range Rover Evoquelta.

Jopa voimalinja on samanlainen eli 2,0-litrainen turbo käsivalintaisen tai automaattivaihteiston kera.

DFSK C35 on aivan kuin kutistettu Ford Transit.

Autojen laatu ja viimeistely ovat varmasti aivan eri tasolla, mutta suurin ero on hinnassa, sillä Landwindin maksaa vain vähän yli kolmanneksen siitä mitä Evoque.

Suuri osa tuttuja automalleja muistuttavista kiinalaiskeksinnöistä on syntynyt niin, että yhtiö on valmistanut aiemmin ulkomaalaista automallia ja tuotantolinjat ovat jääneet sille.

Lifan tuli tunnetuksi kopioimalla Minin muodot, mutta nyt jäähdyttäjän säleikköön on otettu mallia Buickista.

Toinen tie ovat yhteistyöt, sillä ulkomaalaisen autonvalmistajan on lyöttäydyttävä kimppaan paikallisen yhtiön kanssa.

Esimerkiksi Beijing Auto (BAIC) valmistaa Mercedes-Benzejä, joten luultavasti BJ80-mallin synnylle on saatu jonkunlainen siunaus Stuttgartista Daimlerin pääkonttorista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?