IS Ruotsissa: Kokeilimme 510-heppaista uutuus-Mersua – tältä se tuntui!

Julkaistu:

ensitesti
Ajoimme Mercedes-AMG:ksi muuttuneen merkin tuoreimman uutuuden.

RÖHINÄ JA PAUKE. Kumpikin mainituista on vahvasti läsnä, kun joukko Mercedes-Benzin AMG-kirjaimin koristeltuja malleja tahkoo Göteborgin eteläpuolella sijaitsevaa Falkenbergin moottorirataa.

Tai siis Benzejä ja Benzejä. Sitä ne eivät oikeastaan enää ole, sillä aidot AMG:t tunnetaan tätä nykyä virallisesti nimellä Mercedes-AMG.

Yhtä kaikki, Falkenberg on lajissaan yksi Ruotsin kovavauhtisimpia, ja se myös kuuluu.


SAAN käteeni Mercedes-AMG C63 S:n avaimet. Kyseessä on neljälitraisella kasikoneella ryyditetty autobahn-tykki, takavedolla totta kai. Urheiluistuin imaisee syleilyynsä, eikä komeasti jylisevä käynnistysääni jätä minkäänlaista epäselvyyttä pelin luonteesta.

Napsautan alustan ja moottorinohjauksen sport-asentoon ja vaihteiston manuaalille. Luistonesto saa vielä jäädä päälle, tuntemattomalla radalla kun ollaan.


PAINAN KAASUA. Entisestään nopeutettu aski alkaa hakata pykäliä sisään kuin automaattiase.

Yli viisisataa mittahevosta kiidättää ässäryyditetyn C:n laukkaan, jonka hallitseminen vaatii jatkuvaa ennakointia ja täsmällisen pehmeitä ohjausliikkeitä. Hätäilijälle käy tässä leikissä äkkiä huonosti.


Pito on huima. Matala 35-sarjalainen kesärengas valittaa vaimeasti.

Ei jää epäselväksi, että Mercedes-AMG C 63 S on äärimmäisen tasapainoinen ja looginen ajettava. Sivistynyt mörssäri, sanoisin.


LIIAN kevyeksi jäänyt jarrutus pilaa lopulta ajolinjani. Kurvaan varikolle ja jätän super-C:n jäähtymään tyhjäkäynnille.


Viereen lipuu toinenkin S-kirjaimella koristeltu AMG. Se on kirkkaansininen. On aika vaihtaa autoa.

Ota kantaa

Oletko ajanut yli 500-hevosvoimaisella autolla?

Olen ihan oikeasti 24% En ole, mutta väitän silti muille että olen 9% En ole 67%
Ääniä yhteensä 7789

Mercedes-AMG C 63 S

Moottori V8, tuplaturbo, 3982 cm³, 375 kW (510 hv)/5500-6250 r/min, 700 Nm/1750-4500 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 4,1 s, huippunopeus 290 km/h Kulutus 8,4 l/100 km 98E CO2-päästöt 195 g/km Voimansiirto A7, takaveto Mitat p 4756, l 1839, k 1426 mm, akseliväli 2840 mm, omamassa 1730 kg, tavaratila 435 l, tankki 76 l Hinta 131845 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt