Autoverotus: Tullilla kädet täynnä töitä oikaisupyyntöjen kanssa – huikea määrä valituksia käsittelemättä! - Autot - Ilta-Sanomat

Tullilla kädet täynnä töitä – huikea määrä autoverovalituksia käsittelemättä!

Tuontiauto Helsingissä.

Julkaistu: 29.4.2015 6:22

Käsittelemättömien oikaisupyyntöjen määrä lasketaan jo kymmenissätuhansissa.

Korkein hallinto-oikeus (KHO) antoi joulukuun 19. päivänä viime vuonna päätöksen, jonka mukaan Tulli on perinyt liikaa veroa vuosimallien 2002-2007 suurimoottoristen ja sitä kautta suurempipäästöisten autojen maahantuojilta.

Ajoitus oli joko sattuma tai ovelasti pohdittu, sillä juuri joulunpyhien alla suuri osa autontuojista saattoi olla jo joulun vietossa. Valitusaika vuonna 2012 tuotujen autojen osalta päättyi 31.12.2014.

Tullin työnsarkaa tämä ei kuitenkaan vähentänyt mainittavasti. Tullin autoverotuspäällikkö Marja-Leena Lähteelä nimittäin kertoo että tällä hetkellä vireille on tullut ja käsittelyä odottaa 14 000 oikaisupyyntöä.

Ne ovat tulleet vireille vuonna 2013 tai aivan vuoden 2014 alussa tehdyistä veropäätöksistä. Tullin tavoitteena on saada vuonna 2014 vireille tulleet oikaisupyynnöt käsitellyksi tämän vuoden aikana. Vuonna 2013 verotettujen autojen muutoksenhakuaika umpeutuu vuoden lopussa eli 31.12.2015.

 Tullin työpöydillä makaa 25 000 autoverovalitusta.

Näiden valitusten lisäksi Tullilla on käsittelyssä noin 11 000 valitusta, jotka liittyvät vuosien 2002-2005 välillä maahantuoduista autoista laittomasti perittyyn ”ei-arvonlisäveroon”, eli elv:hen. Tästä asiasta Varsinais-Suomen käräjäoikeus antoi välipäätöksen maaliskuussa 2015. Välipäätöksen mukaan Tullin toiminta oli laitonta, sillä tuolloin perittiin arvonlisäveroa autoverollisesta hinnasta. Sittemmin verotuskäytäntöä on muutettu.

Noin 25 000 oikaisupyyntöä: Jos paperiarkkeja olisi jokaiseen valitukseen kertynyt 6 kappaletta, olisi paperipino 16,5 metriä korkea.

Yhteensä Tullin työpöydillä makaa siis tällä hetkellä 25 000 autoverovalitusta. Sen lisäksi Tulli työskentelee koko ajan käynnistettävien autoveroprosessien kanssa ja määrää veroja maksettavaksi autontuojille.

Työt eivät lopu tulevaisuudessakaan. Tullin ja valtion sekoilu erityisesti käytettyjen autojen verotuksessa näyttää toimivan tehokkaana työllistämismuotona.

Korjaus: Valitusaika vuonna 2012 tuotujen autojen osalta päättyi viime vuoden viimeisnä päivänä eikä 31.12.2015.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?