Autot

Opel Corsa OPC on ärhäkkä taskuraketti

Julkaistu:

Ensitesti
Opel Corsan lippulaivamalli on melkoinen tehopakkaus.
Pienten urheilullisten autojen rynnistys markkinoille jatkuu kiivaana. General Motors ei katso trendiä sivusta, vaan Geneven autonäyttelyssä aiemmin tänä vuonna esitelty Opel Corsa OPC rouhii jo asvalttia. Ilta-Sanomat kokeili tehopakkauksen vauhtia Espanjassa.


OPC (Opel Performance Center) on samalla viidennen sukupolven Corsan lippulaivamalli. Testiajotilaisuudessa Opelin erikoisautojen ja moottoriurheiluosaston johtaja Volker Strycek meni niin pitkälle, että hän luonnehti OPC:tä luokkansa uudeksi mittapuuksi.

Muita Corsa-malleja kymmenen millimetriä matalampi maavara, kookkaat ilmanottoaukot, liki konepellin levyinen skuuppi, pakoputkiston kaksoisulostulo, diffuusori ja takaluukun spoileri viestivät sporttisuudesta. Sitä tekevät myös Recaron äärimukaviksi osoittautuvat etuistuimet.

Etupenkeillä syntyy vaikutelma Corsaa suuremmasta autosta. Urheilullisen auton tapaan takapenkillä on tukalan ahdasta ja sinne pääseminen ylipäätänsä vaatii, että joogatunteja olisi tarpeeksi vyöllä.


Erottua voi monella tavalla. Spoilerin saa joko näyttävänä tai sitten hieman vähemmän huomiota herättävän kokoisena. Jos OPC:n haluaa sinisenä, muissa Opeleissa ei samanlaista sähkönsinistä tapaa. OPC:ssä on luonnollisesti suuri määrä nykyaikaisia turvallisuus- ja mukavuusvarusteita, vakiona muiden muassa kaksoisksenonit ja peruutuskamera.


Suomeen tuotavissa autoissa on vakiona 18-tuumaiset vanteet. Siitä ne ongelmat sitten alkavatkin kasautua. OPC:n leveät matalaprofiilirenkaat tuovat äänivallin auto sisään. Ne jyskyttävät ja ujeltavat, kun pinnoite muttuu vähänkään karkeaksi – kuoppaisista hiekkateistä puhumattakaan. Jostain kumman syystä ujellus kuuluu kuskin paikalle enemmän kuin kartanlukijan korviin. Piti oikein tarkistaa, oliko foliohattu jäänyt päähän.

Kaasua!

Tätä autoa ei todellakaan ole tehty laiskaan kruisailuun. Kun OPC:n kiihdyttää kunnon vauhtiin – lupaus 6,8 sekunnista matkalla nollasta sataan tuntuu todelta – ohjaus täsmentyy ja kurveissa luottamus ajokin pitoon kasvaa hetki hetkeltä. Kun tulee tarve jarruttaa, käy ilmi, että Brembon jarrut toimivat kuin unelma.


Testiautossa navigointi sujui iPhonen avulla. Suurehkossa näytössä sinänsä helppotoiminen järjestelmä reagoi liittymiin viime hetkessä – tai pari kertaa jopa liian myöhään. Ovatko ylimääräiset piuhat ohjaamossa nykyaikaa? Tuskin.

Kovimmat kilpailijat

Opel laskee Corsa OPC:n kovimmiksi haastajiksi nämä autot: Mini Cooper S, Renault Clio R.S, Peugeot 208 GTI, Ford Fiesta ST, VW Polo GTI ja Seat Ibiza Cupra.

OPC:stä kiinnostuneiden pitää kiirehtiä, sillä tämän vuoden aikana Suomeen laivataan vain muutama auto.

Opel Corsa OPC

Moottori R4, turbo, 1598 cm³, 152 kW (207 hv)/4000 r/min, 245 Nm/1900–5800 r/min (yliahto 280 Nm) Suorituskyky 0–100 km/h 6,8 s, huippunopeus 230 km/h Kulutus 7,5 l/100 km CO2-päästöt 174 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4021, l 1944, k 1479 mm, akseliväli 2695 mm, omamassa 1293 kg, tavaratila 285 l, tankki 45 l Hinta 26 309 euroa (Hinta korjattu oikeaksi 27.4.2015)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Tuoreimmat