Geely myös Suomeen? - Autot - Ilta-Sanomat

Kiinalaisen autonvalmistajan strategiamuutos: Geely myös Suomeen?

Kiinalaisten autonvalmistajien maihinnoususta on puhuttu reilut 10 vuotta. Eurooppalainen ostaja on ollut epäluuloinen halpisautoja kohtaan, eikä kiinalaisautoja myydä vielä oikeastaan missään.

Geely Excellence 1 näytti näin pramealta 2011.

23.4.2015 7:38

Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että kiinalaisten autonvalmistajien strategia on muuttumassa aiemmasta. Odotettu maihinnousu on toistaiseksi tyssännyt joko luvattoman huonoihin törmäystestituloksiin tai puhtaasti eurooppalaiseen epäluuloisuuteen.

Toisaalta viimeisen kymmenen vuoden aikana myös moni eurooppalaisvalmistaja on muuttanut omaa strategiaansa: Renault on uudelleen lanseerannut mantereen markkinoille halpamerkki Dacian sekä rajoitetummin myös uudelleen henkiin herätetyn Datsunin.

Toinen ranskalainen, Citroën on tuonut myyntiin houkuttelevaksi stailatun mutta silti vielä kohtuuhintaisen ja melko yksinkertaisen C4 Cactuksen. Muutama muukin konserni suunnittelee halpisbrändin tuomista palettiin, yhtenä syynä voidaan pitää jonkinlaista ennakoivaa iskua kiinalaisten maihinnousua vastaan.

Ärhäkkä kiinalaispeli: Geely Star CC 1.

Nyt kiinalaiset tuntuvat hiovan taktiikkaansa. Volvon henkilöautobrändin taannoin ostanut Geely on ilmoittanut, että se aikoo tähdätä Euroopan markkinoille vuonna 2018. Aseena ei kuitenkaan välttämättä ole enää pelkästään edullinen hinta. Geelyn vielä toistaiseksi suunnittelupöydältä löytyvän kompaktiluokan katumaasturi on tarkoitus tuoda myyntiin ainakin lataushybridinä, mahdollisesti myös muilla vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettuna.

Tämä tarkoittaisi, että Geely kilpailisi korkean teknologian ja kilpailijoita edullisemman hinnan yhdistelmällä, pikemmin kuin valmistaisi ainoastaan halpoja autoja, jotka lopulta kiinnostavat melko pientä yleisöä.

Geely: Nyt Eurooppaan!

Geelyn mukaan se aikoo käynnistää vanhan mantereen valloituksen Espanjasta, Portugalista, Italiasta, Iso-Britanniasta ja muutamista Itä-Euroopan maista. Geelyn ilmoittaman strategian mukaan näissä maissa ollaan melko avoimia uusia autonvalmistajamaita kohtaan, kun taas ”Ranska, Saksa ja Pohjois-Eurooppa ovat varovaisempia”.

Geelyn uusi katumaasturi perustuu Volvon kanssa yhteistyössä kehitettyyn CMA-nimiseen modulaarialustaan, jota siis käytetään myös tulevissa Volvon kompaktikokoluokan autoissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?