Katso tarkat sitaatit: Näin uudet ja tunnetut kansanedustajat tekisivät suomiautojen veroille ja maksuille! - Autot - Ilta-Sanomat

Katso tarkat sitaatit: Näin uudet ja tunnetut kansanedustajat tekisivät suomiautojen veroille ja maksuille!

Eduskuntavaalit on käyty ja uudet edustajat virittelevät luultavasti jo äänestyssormeaan valmistautuessaan pitämään kaikki kampanjan aikana annetut lupauksensa. Vaan mitäpä tulikaan autoilijoille vakuutettua?

21.4.2015 18:05

Autoalan Tiedotuskeskus piti vaalien alla omaa vaalikonetta, jolla autoileva äänioikeutettu saattoi tarkastella ehdolla olevien kansanedustajaehdokkaiden kantoja autoiluun ja liikenteeseen liittyvissä aiheissa.

Koneessa kysyttiin niin autoilun veroista kuin ehdokkaiden yleisestä suhtautumisesta yksityisautoiluun. Seuraavassa muutamia poimintoja valituiksi ja ensimmäiselle varasijalle päässeiden ehdokkaiden kannoista:

Uudet kansanedustajat autoverosta:

Politiikkaan paluun tehnyt nurmijärveläinen Matti Vanhanen (kesk) kuuluu kyselyyn vastanneista niin sanottuun raskaaseen poliitikkosarjaan. Vanhanen pitää kohtalaisen tärkeänä autoverosta luopumista, mutta maltillistaa lausuntoaan toteamalla että “Siirtymä tähän suuntaan on tehtävä asteittain aiheuttamatta olemassaolevan autokannan arvolle kertaromahdusta”.

Keskustan Olli Rehn puolestaan tyytyy maalailemaan suurempia linjoja: ”On sekä liikenneturvallisuuden että ympäristön kannalta parempi, että Suomen iäkäs autokanta uusiutuu. Siksi painopiste auton hankinnan verotuksesta käytön verotukseen”.

Paikkoja ja äänestäjiä menettäneen Kokoomuksen keulakuva Alexander Stubb suhtautuu autoveron poistoon äärimmäisen myönteisesti, ja sanoo, että ”autoveron poisto on linjattu Kokoomuksen strategisessa hallitusohjelmassa”.

Sen sijaan kilometriveroon Stubb ottaa negatiivisen kannan: ”Suhtaudun epäilevästi aikaan ja paikkaan sidottuun kilometriveroon. Erityisesti paikannuksessa on järjestelmän ylläpitokustannuksiin ja autoilijoiden yksityisyydensuojaan liittyviä ongelmia. Käyttöön perustuva verotus toteutuu kustannustehokkaimmin ja yksinkertaisimmin polttoaineiden verotuksen kautta. Myös ajoneuvoverossa on syytä myös jatkossa painottaa ympäristöystävällisyyttä siten, että vähäpäästöisyyttä suositaan.”

Perussuomalaisista autoveron poistoa kannattavat kaikki vastanneet, pois lukien varasijalle noussut Pekka Korpivaara Kaakkois-Suomen piiristä, joka erottuu puolueensa joukosta ainoana autoveroa puolustavalla kannallaan. Korpivaaran mukaan ”Autoveron poistaminen romahduttaisi kolmen miljoonan auton arvon ja siten näiden autonomistajien varallisuuden”.

Uudet kansanedustajat kilometriverosta:

Uutena Eduskuntaan noussut purjehtija Sari Multala (kok) suhtautuu epäilevästi kilometriveroon: ”Jos halutaan verottaa ympäristöhaittoja, joku näiden (auto-, polttoaine- ja ajoneuvoveron, toim. huom.) yhdistelmä saattaisi olla toimivampi järjestelmä”, Multala kommentoi.

Keskustan veteraanipoliitikon, Mauri Pekkarisen mukaan “Tuollainen ratkaisu tarkoittaa sitä että autoilun kustannukset kaadetaan niiden päälle, joilla on pitkät etäisyydet arkisten asioiden hoitamisessa”.

SDP:n Tytti Tuppuraisen mukaan “Käyttömaksuveroa tulee kehittää. Jos alueella on toimiva joukkoliikenne, voi verotus kohtuudella olla korkeampi kuin harvaan asutuilla alueilla”. Tuppurainen tosin jättää määrittelemättä termin toimiva joukkoliikenne.

Sen sijaan Lapin vaalipiiristä eduskuntaan vakipaikalle ponnistanut 27-vuotias Katri Kulmuni (kesk) kommentoi kilometriveroa seuraavasti: “En ole valmis siirtymään boksiin (ajoneuvon seurantalaite, toim. huom.) vielä. Ruuhkamaksuilla päästään pitkälti samaan lopputulokseen”.

Uudet kansanedustajat vähäpäästöisten autojen veroporkkanoista:

Kristillisdemokraattien Sari Essayah kannattaa erittäin vähäpäästöisten autojen verotuksellista suosimista. “Verokannusteet voisivat olla tapa saada näiden autojen hinta tuntuvasti alemmaksi”, Essayah kommentoi.

Vihreiden Satu Hassi ei haluaisi suosia vähäpäästöisiä autoja pitkässä juoksussa: ”Kannusteen tulee olla määräaikainen”, Hassi toteaa. Puoluetoveri Johanna Karimäki puolestaan toteaa, että “Kannatan sähköautojen ja biokaasuautojen verohuojennuksia”

Vasemmistoliiton Annika Lapintie aloittaisi vähäpäästöisten autojen suosimisen julkiselta puolelta: “Vähäpäästöisiin autoihin siirtymisen voisi aloittaa joukkoliikenteestä, kuten kaasubusseista, ja sähköautot taksiliikenteestä. Tätä siirtymistä verokannustimet voisivat vauhdittaa.”

Keskustan Katri Kulmuni puolestaan liputtaa uusien innovaatioiden puolesta sanomalla, että “Suomen yksi vahvuus on biopolttoaineet. Esim. uusiutuva diesel menee sellaisenaan olemassa olevaan autokantaan”.

Mitä mieltä olet jutussa esiintyvien uusien ja uudelleen valittujen kansanedustajien autoiluun liittyvistä ajatuksista? Kommentoi alla.

Lainauksissa olevat kirjoitusvirheet ovat ehdokkaiden omia.

Oikaisu: Jutun ensimmäisessä versiossa väitettiin, että monet autonvalmistajat ovat kieltäneet Kulmunin kannattaman biodieselin käytön autoissaan. Asian laita on ollut näin ensimmäisen sukupolven biodieselin tapauksessa, mutta uusimmissa eli 2. sukupolven uusiutuvissa dieselpolttoaineissa on eri raaka-aine ja eri tuotantoprosessi eikä niiden käyttöä ole näin ollen enää kielletty autonvalmistajien puolelta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?