IS koeajo: Subaru Outback uudistui – auto on nyt varsinainen amerikanherkku - Autot - Ilta-Sanomat

Uudistunut Subaru Outback on varsinainen amerikanherkku

Subaru Outback uudistui ja se todellakin näkyy auton etupuolelta.

Julkaistu: 19.4.2015 7:50

Uudistunut Subaru Outback on nyt hyvässä iskussa – sekä muotoilultaan että muilta ominaisuuksiltaan.

Subaru Outback ei ole missään vaiheessa ollut huono auto. Päinvastoin. Sen neliveto-ominaisuudet ovat olleet hyviä ja auto on tarjonnut paljon mukavia ominaisuuksia.

Mutta siinä missä Subaruväki on suhtautunut merkkiinsä lähes fanaattisesti, moni muu on vierastanut osaa Outbackin ominaisuuksista. Esimerkeiksi tästä käyvät niin edellisen sukupolven ulkomuoto kuin sisätilatkin, jotka ovat kumpikin edustaneet varsin omaperäistä näkemystä.

Takaa Outbackin muodonmuutos ei ole niin suuri kuin edestä.

Mutta nyt näidenkin asioiden pitäisi olla kunnossa. Yleismuotoa on kohennettu, keulan ilmettä sekä pehmennetty että pyöristetty ja vihdoinkin kokonaisuus näyttää viimeisen päälle linjakkaalta.

Lopputuloksessa on paljon jenkkityyliä ja miksipä ei olisikaan, onhan Subaru menestynyt suurimmalla markkinallaan aina erinomaisesti.

Amerikan markkina vetää Outbackia varmasti hyvin, mutta tällä kertaa uusi manner saa tuotannosta vain tietyn prosentin, joten uutta Outbackia riittää hyvin myös muualle. Pohjoismaiden ja Suomen osalta tämä tarkoittaa sitä, että kalustoa riittää vaihteeksi ihan myyntiinkin asti.

X-Mode -nappia painamalla auto asettuu parhaimpiin maasto-ominaisuuksiinsa.

Sitätiloissa uudistunut ilme näkyy arvokkuutena ja fiilis sisälle istuessa on suorastaan juhlava.

Keskikonsoliin asemoitu tietoviihdejärjestelmän suurikokoinen näyttö on selkeä, painikkeita on vain muutama ja mikä parasta, valikot ovat selkeää suomea. Käyttöliittymä myös toimii, se on looginen käyttää ja näyttääkin hyvältä.

Konehuoneeseen on tarjolla kaksi moottoria eli bokseridiesel joka on nyt kokonaan uutta sukupolvea sekä 2,5-litrainen ahtamaton nelisylinterinen, niin ikään vastaiskumäntiin luottava bensavaihtoehto.

CVT-toimii hienosti. Vaihdevalitsimen kyljestä löytyy maastoajoon tarvittavat painikkeet.

Näistä ahtamaton bensiinimoottori kehittää 175 hevosvoimaa ja 235 newtonmetriä, mikä tuntuu vaatimattomalta isoon autoon. Sitä se ei kuitenkaan ole, sillä Outback liikahtaa mukavasti kunhan vain kierroksia käyttää.

Kierrätys on itse asiassa suorastaan edellytys, sillä sekä huipputehot ja huippuvääntö tulevat esiin bokserille tyypillisesti vasta ylärekisterissä. Haittapuolena ovat päästöt ja kulutus, jotka eivät asemoidu luokan pienimpään päähän. Näin ollen bensiini-Outback tuskin on tässä kokoluokassa ihan edullisin vaihtoehto kukkarolle.

Ohjaamo on nyt arvokkaamman oloinen. Ohjaustuntuma on kevyehkö.

Subaru on jo jonkun aikaa luottanut automaattivaihteistoissa muuntuvavälityksiseen CVT-vaihteistoon. Alusta alkaen se on ollut varsin toimiva ja nyt sitä on parannettu lisää.

Tai oikeastaan vaihteiston ohjelmistoa on päivitetty niin, että se vastaisi paremmin kuluttajien tottumuksia. CVT-vaihteistojen ongelma kun on alusta alkaen ollut tietty venyvyyden tunto kiihdytyksissä.

Vaihteistoon on käytännössä luotu keinotekoiset pienet nykäykset, jotta vaihdot, joita ei siis itse asiassa muuttuvavälityksisessä vaihteistossa ole, tuntuisivat samalta kuin jos ajaisi vaihteistolla, josta oikeat pykälät löytyvät.

Kun jarrua painaa, mittariston aktiiviseen vakionopeudensäätimeen liittyvän auton kuvan jarruvalot syttyvät myös.

Näin meitä mielikuvilla sumutetaan, voisi jopa sanoa.

Toki Subarun CVT:ssä on myös aidot kiinteät välityssuhteet ja ne toimivat silloin kun vaihteistolla ajaa käsivalintamoodi päällä. Bensiinimoottorin yhteydessä lukittuja välityksiä on kuusi, dieselissä niitä on seitsemän. Vaihteiston peruutusvaihteenvälitystä on myös edeltäjämalliin nähden muutettu, nyt siinä on selvästi haettu enemmän maastoon sopivampaa välitystä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?