Haluatko ostaa tonnilla ja myydä kahdella? Lue miten halpa-autolla tehdään tili - Autot - Ilta-Sanomat

Haluatko ostaa tonnilla ja myydä kahdella? Lue miten halpa-autolla tehdään tili

Auton sanotaan olevan huono sijoitus – ja osittain näin onkin. Uuden perheauton ostajalla sijoitettu raha ei taatusti pysy tallessa, vaan valuu ajettujen kilometrien mukana tienpintaan vääjäämättömällä vauhdilla.

20.4.2015 7:20

Tänä päivänä 20 000 euroa maksava uusi arkiauto on 10 vuoden päästä ehkä neljäsosan arvoinen siitä mitä nyt, ja se on sitä melkein kunnosta tai ajokilometreistä riippumatta.

Kokonaan toinen asia ovat sijoitusautot. Muutamien erikoisautovalmistajien erikoisimmat tuotteet ovat viimeisen vuoden ja viimeisten kuukausien aikana nousseet hintansa puolesta huimasti.

 Tärkeää on arvioida paitsi oletettua ostohintaa ja arvonnousua, myös kuluja.

Porschen ja Ferrarin reilun 10 vuoden takaisten, rajoitettuna eränä valmistettujen automallien hinnat ovat jopa moninkertaistuneet lyhyessä ajassa. Vuoden 2004 hyväkuntoisia Porsche 911 GT3 RS:iä pystyi vuosi sitten ostamaan vielä noin 100000 eurolla, mutta tänä päivänä sellaisesta joutuu pulittamaan jopa 250000 euroa.

Täsmälleen samoin kävi Ferrari 360 Stradalelle, joka on italialaisten vastine kevennetylle Porschen mallille. Niidenkin hinta on hyvien yksilöiden tapauksessa lähes kaksinkertaistunut varsin lyhyen ajan sisällä.

Entäpä jos en ole miljonääri?

Auton osto sijoitusmielessä on toki mahdollista huomattavasti pienemmilläkin rahasummilla.

Ja vaikka satojen tuhansien eurojen arvonnousua on esimerkiksi muutaman tonnin autosta keskimäärin hyvin turhaa odottaa, voi halpa-autoilla ainakin prosentuaalisesti tehdä ihan kohtalaisia tilejä.

Edellinen tosin edellyttää, että osaa valita sijoituskohteensa oikein.

Tärkeää on arvioida sekä oletettua ostohintaa että arvonnousupotentiaalia, mutta myös kuluja. Niitä voi syntyä niin paperitöistä, korjauksista kuin ihan vain pelkästä säilyttämisestäkin. Esimerkiksi satojen eurojen tallivuokrat saattavat syödä paremmankin arvonnousun mennen tullen.

Yleisesti ottaen auton hinta on yleensä kuopassa silloin, kun haluttavuus on matalimmillaan eli kun autoyksilö on lähinnä vain hävettävän vanha.

Jos hintataso on lähteäkseen nousuun, se tapahtuu massa-autoissa yleensä vasta silloin kun autotyyppi on jo käytännössä kadonnut maanteiden normaalivirrasta.

Yleensä arvonnousuun löytyy myös tunteeseen vetoava syy. Ei ole sattumaa, että esimerkiksi rätti-Sitikat tai 1960-luvun klassiset muskelijenkit olivat aikoinaan hyvin halpoja vain kohtuullisen pienen ajanjakson.

Oikotien tai vastaavan palvelun myytäviä autoja selaamalla pääsee hyvin kärryille siitä, millaista kalustoa nyt on tarjolla edulliseen hintaan. Valitaan siis hintahaarukaksi 500-1500 euroa, vuosimalliksi korkeintaan 1990 ja painetaan hakutoimintoa:

  ENSIMMÄINEN ESIMERKKI

Ensimmäisenä listalta löytyy vuoden 1989 Volkswagen Golf, niin sanottua kakkoskoria. Valkoinen viisiovinen Golf on varustettu 1,6-litraisella moottorilla ja pirteästi kuvioidulla verhoilulla. Ajomäärää ei ole ilmoitettu ja auto on kuvissa hieman likainen, mutta kohtalaisen ryhdikkään oloinen. Ykköskoristen Golfien hinnat ovat jo nousussa. Hintapyyntö on 990 euroa.

Puolesta: tukeva tekniikka, osia on todella helppo löytää, arvo saattaa nousta tulevaisuudessa.

Vastaan: viisiovisuus ei ole yleensä halutuin ominaisuus, vaan Golf II:sta halutuimpia ovat kolmioviset GTI:t.

TOINEN ESIMERKKI

Toisena vastaan tulee viininpunainen Mercedes-Benz 190E, ”tenavatähdeksi” joskus kutsuttu kompaktiluokan sedan. Se oli aikanaan melkoisen edistyksellinen ja moderni, siis Mercedeksen valmistamaksi autoksi. Vuoden 1990 auto on varustettu 1,8-litraisella neloskoneella, hyvin ajan hammasta kestäneillä kangaspenkeillä ja kaksilla renkailla. Myyjä kertoo ettei autoa ole kuntotarkastettu eikä sille saa takuuta, mutta toisaalta johtotähden nimeen vannovat kertovat ettei ilmoitettu 340000 kilometriä ole kuin sisäänajo tällaiselle autolle. Hintapyyntö on 1290 euroa.

Puolesta: hinnat ovat Saksassa jo nousussa, 190E on aito tuoremobiili. Mercedeksen varaosapolitiikka tukee myös vanhojen autojen omistajia. Väkevin nousupotentiaali tässä ryhmässä.

Vastaan: Malliston pienin bensakone ei tarjoa räjähtävää, ei edes syttyvää suorituskykyä.

KOLMAS ESIMERKKI

Viimeisenä eteen osuu todellinen dynaamisen poikamiehen sukkula, vuoden 1989 Mazda 626 Sport Saloon. Tulipunainen coupe on varustettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla ja melkein ylellisen oloisella velour-verhoilulla. Ajomäärä on 300 000 kilometriä, mutta tämänkin ikäisten Mazdojen suurin ongelma ei sinänsä ole ajomäärä, vaan ruoste. Silti 26-vuotias auto on huonoista kuvistakin päätellen ihan kuosissaan, ja nähtävästi uudesta asti kiinni olleet roiskeläpät ovat varmasti estäneet pahimmat kiveniskuista lähteneet reikiintymiset. Hintapyyntö 1500 euroa.

Puolesta: harvinaistuva korimalli, suurin osa tämän ikäisistä Mazdoista on jo kattilatehtaalla, juppiepookin airut.

Vastaan: vanhojen japanilaisautojen varaosien saatavuus voi olla vaikeaa, erityisesti erikoismallien kohdalla, ruosteesta saa huolehtia – tosin saman verran kuin muissakin.

Uskotko jonkin jutussa mainista esimerkkiautosta olevan esimerkiksi viiden tai kymmenen vuoden päästä rahassa nykyistä selvästi arvokkaamman? Kommentoi alla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?