IS löysi ministeriön piilossa pysyneen muistion – käytettyjen autojen hinnat ”voivat laskea voimakkaasti”

Valtiovarainministeriön finanssisihteeri Jukka Mattilan tekemäksi merkitty ja tähän saakka julkisuudesta pois pysynyt muistio kuvailee mahdollisen autoveromuutoksen vaikutuksia sekä uusien että käytettyjen autojen hintoihin.

16.4.2015 10:18

PDF-muotoinen dokumentti on otsikoitu nimellä ”Arvioita autoveron poistamisen vaikutuksista hintoihin” ja se on päivätty päivämäärälle 18.3.2015. Muistiossa muun muassa pallotellaan tuliterän Skodan hinnalla ja arvioidaan, että autonvalmistajat myyvät yhä autoja Suomeen pienemmällä katteella kuin esimerkiksi Saksaan.

Erityisen mielenkiintoinen on muistiossa esitetty arvelu siitä, että myös käytettyjen autojen hinnat tulisivat mahdollisen veromuutoksen yhteydessä laskemaan voimakkaasti.

Koko muistion voit lukea alta. Tekstin rivinvaihdot on luettavuuden vuoksi asetettu Ilta-Sanomien toimituksessa.

Valtiovarainministeriön muistio VM/VO/JM 18.3.2015: Arvioita autoveron poistamisen vaikutuksista hintoihin

Käytännössä autoveron poistuminen merkitsisi esimerkiksi myydyimmän automallin, Skoda Octavian, osalta noin 5600 euron kokoisen autoveron poistumista. Koska autovero on arvoperusteinen vero, tarkoittaisi tämä suurempaa euromääräistä hinnanmuutosta kalliimmissa autoissa. Arvonlisäverotuksella ei muutoksessa olisi merkitystä, sillä autovero ei enää kuulu arvonlisäveropohjaan.

Kia Rion autoverollinen, 15610 euron mediaanihinta sisältää Tullin tilaston mukaan autoveroa 2548 euron edestä.

Varsinainen pyyntihinta ei todennäköisesti muuttuisi autoveron putoamista vastaavalla määrällä. On olemassa näkemyksiä, joiden mukaan autonvalmistajat myyvät autoja Suomeen pienemmällä katteella korkean autoveron johdosta. Kursorinen tarkastelu esimerkiksi Saksan ja Suomen Skoda-autojen verottomissa hinnoissa tukee väitettä, mutta varsinaista empiiristä vahvistusta näkemykselle ei ole.

Tämä tekijä saattaisi kuitenkin tarkoittaa nousua autojen verottomissa myyntihinnoissa autoveron poistuttua.

Tämän tekijän lisäksi on epätodennäköistä, että autoveron poistuminen siirtyisi kotimaan autokaupassakaan ainakaan keskipitkällä aikavälillä täysin hintoihin. Kulutushyödykkeiden veronmuutoksissa saadaan harvoin ns. täydellisiä pass-through-lukuja (eli veroperustemuutos siirtyy harvoin täysin hintoihin).

Todennäköisesti siis osa veroperustemuutoksen aiheuttamasta vaikutuksesta jäisi autokaupan katteisiin, eli pyyntihinnat eivät tältäkään osin putoaisi täysin autoveron poistumaa vastaten. Reformi olisi kooltaan niin merkittävä, että etukäteisarvioita on tällaisten vaikutusten suuruuksista vaikea tehdä.

Käytettyjen autojen osalta vaikutus olisi todennäköisesti voimakas: esimerkiksi lakimuutoksen voimaantulovuotta edeltävänä vuonna ostettujen autojen arvo alenisi todennäköisesti lähes autoveron verran, luonnollisesti vähintäänkin uutta vastaavaa autoa alemmalle tasolle.

Valtiovarainministeriön ”Eräiden kalliimpien autojen hintoja ja verosisältöjä vuonna 2014” -nimisen taulukon mukaan Mercedes-Benz S-sarjan tietyn esimerkkimallin 369412 euron kuluttajahinnassa autoveroa on peräti 148152 euroa.

Tämä vaikutus tarkoittaisi äkillisiä kertaluontoisia varallisuusarvojen laskuja, jotka olisivat sitä suurempia mitä uudempi aiemmin ostettu auto on (ja luonnollisesti mitä korkeampi autosta maksettu autovero on).

Näin ollen myös lähiaikoina käytetyn auton ostaneet henkilöt kärsisivät jonkin verran heidän autonsa arvon alentuessa; todennäköisesti samankaltaisessa suhteessa, kuin käytettyjen autojen hintakehitys nykyisellään on.

(Yleisesti autojen arvon katsotaan alenevan verrattain tasaisesti noin 12-16 prosenttia vuodessa, riippuen useista tekijöistä, kuten mittarilukemista; autoveron osuuden voidaan ajatella alenevan käytetyn auton arvossa samaa vuosivauhtia.)

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?