Sähköbussi: VTT moottorilaboratorio testaa - Autot - Ilta-Sanomat

Suomalainen sähköbussi päästi ennen vain yhden, harvinaisen äänen - sitten sekin vaikeni

VTT:n moottorilaboratorion ajoneuvolaboratorion hallissa seisoo joukkoliikenteen tulevaisuus.

Sähköbussi on ollut jo testikäytössä Espoossa.­

8.4.2015 13:52

VTT:n rakentama testisähköbussi ei edes kovin kaukainen utopia vaan se on ollut jo testiajossa linjalla. Kuskit kiittelivät hiljaista työjuhtaa, samoin matkustajat. Sähköbussi on selvinnyt myös talvitesteistä.

Pariisissa ollaan siirtymässä sähköbusseihin, samoin monissa Kiinan kaupungeissa. Ensimmäiset kotimaiset sähköbussit tulevat HSL:n käyttöön Espoossa loppukesästä. Ensi vuonna niitä otetaan käyttöön linjalla myös Helsingissä.

Tutkija Veikko Karvonen esitteli bussimuulia VTT:llä Espoossa.­

Tutkija Veikko Karvonen kertoo, että sähköbussi sopii joukkoliikenteeseen hyvin ennustettavuutensa takia. Reitin pituus on vakio. Bussi ei tarvitse mielettömän isoja akkuja, koska niitä voidaan ladata aina päätepysäkillä sen verran kuin reitin ajaminen vaatii.

– Kutsumme tätä bussimuuliksi, Karvonen taputtaa onnikan kylkeä.

– Sillä voi ajaa, mutta eri valmistajat voivat tulla myös testaamaan siinä erilaisia sähköbusseihin suunnittelemiaan laitteita, tutkija selittää bussin käyttötarkoitusta.

Sähköbussit ovat edelleen jopa kaksi kertaa tavallisia busseja kalliimpia. Hintahaitari on tosin iso.

Entinen diesel-bussi

Runko on Koiviston autotehtaan Kabus-bussista, jolla oli ajettu dieselmoottorilla 500 000 kilometriä. Sen jälkeen se konvertoitiin sähköbussiksi. Sähköauton huomattavin piirre matkustajalle lienee sen hiljaisuus.

Ainahan auto mennessään vähän kolisee ja suhisee, mutta periaatteessa se on nyt äänetön.

– Aiemmin ainoa kuuluva ääni tuli ohjaustehostimen hydraulisesta pumpusta. Ei sitä tavallisessa bussissa melun alta kuulekaan, Veikko Karvonen kertoo.

Nyt sekin ääni on vaiennut, koska bussiin on vaihdettu sähköinen ohjaustehostin.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?