Raaseporissa rakennetaan ihan oikeaa superautoa – tekniikka sähköautoille mullistavaa?

Julkaistu:

Superauto
Enää parikymmentä päivää, kun suomalainen superauto esitellään maailmalle Monacossa.
Suomalainen automerkki Toroidion ei vielä hirvittävästi sano kenellekään. Jos hyvin käy, pian sen saattaa tietää koko maailma.

Toroidion -automerkki esitellään maailmalle kolmen viikon kuluttua, tarkalleen 16. huhtikuuta. Esittelypaikaksi on valittu Monaco ja siellä Top Marques -näyttely, johon maailman kerma kokoontuu tarkastelemaan, millaista luksusta, autoja, veneitä, koruja ja sisustusta maailman huippumerkeillä, mutta myös sellaisiksi tähtäävillä olisi tarjolla. Näyttelyä voi kuvailla parilla sanalla, täyttä luksusta.

Kun Toroidion -yrityksen toimitusjohtajalta ja perustajalta, Pasi Pennaselta kysyy, että jännittääkö julkistaminen, vastaus on lyhyt:

– Ei. Ei tässä sellaisille turhuuksille ole aikaa, Pennanen sanoo napakasti.

Toroidionia on tehty nyt neljä vuotta. Pennanen toteuttaa nyt myös samalla unelmaansa, sillä vuonna 2007 hän sanoi IS:n haastattelussa, että hän aikoo tehdä vielä suomalaisen loistoauton. Vielä niin, että auton suomalaisuusaste olisi mahdollisimman korkea. Nyt Pennasen unelma on lähempänä kuin koskaan.


Toroidion pitää majapaikkaansa Raaseporissa, suomalaisen muotoilun kehdossa, Fiskarsin maiden keskellä. Pennanen itse on muotoilun ammattilainen, hän on työskennellyt vuosia sitten muun muassa Jaguarin ja Hondan palveluksessa. Pennanen on ensimmäinen suomalainen automuotoilijaksi valmistunut maineikkaasta Lontoon Royal College of Artista vuonna 1997.

– Kun tuota konseptiautoa on tuossa nyt vuosia katsonut, täytyy sanoa, että kyllä se kestää aikaa, silmä siinä lepää, Pennanen toteaa yrityksen pääkallopaikalta Raaseporista.

Kun syksyllä Toroidionille päätettiin julkistamispäivä, Pennasella, alihankkijoilla ja koko tiimillä piti kiirettä sitä ennen. Kiireet eivät ole myöskään talven ja kevään aikana loppuneet.

– Julkistamispäivä on ollut kannustin ja motivaattori, mutta samalla myös raskaampi purtava, sillä haasteita on ollut, puhelimessa hieman väsyneen oloinen Pennanen toteaa.


Mutta sitten itse konseptiautoon. Pennasen ja parinkymmenen muun osakkaan firma on kehittämässä urheilusähköauton konseptia ja sen uutta innovatiivista voimalinjaa, Toroidion 1MW Concept -mallia, joka päihittää tehoissaan minkä tahansa maailmalla tällä hetkellä olemassa olevan urheiluauton. Konseptiauton tehot ovat sen mallimerkinnänmukaisesti yksi megawatti eli 1 341 hevosvoimaa. Autossa on siis kymmenen kertaiset tehot tavalliseen henkilöautoon nähden.

– Sen voi konseptiautosta sanoa, että sen tehopainosuhde on täysin omaa luokkaansa, Pennanen sanoo.

Maagista nollasta sataan kiihtyvyyttä, tai ehkä tässä tapauksessa nollasta kahteensataan, Pennanen ei osaa sanoa, koska prototyyppivaiheessa olevaa konseptiautoa ei ole sellaisiin testeihin vielä pistetty. Mutta selvää on, että noilla tehoilla kevyt, mutta tehokas auto lähtee kuin lapanen lasipöydältä, kuten Pennanen itse kuvailee.

Huimien tehojen lisäksi Pennanen sanoo Toroidionin olevan myös teknisesti mullistava. Mitään teknistä hän ei kuitenkaan paljasta. Sen hän sanoo, että projektissa on ratkottu monia sellaisia ongelmia, mitä sähköautoihin yleisesti on tähän asti liittynyt. Yrityksen tekemät tekniset ratkaisut on patentoitu.

Sähköautojen lataus on yksi ongelma, sehän pitäisi pystyä tankkaamaan muutamassa kymmenessä sekunnissa kuten tavallisen polttomoottorikäyttöisen auton. Tämän ongelman olette ilmeisesti ratkaisseet?

– Konseptiauto on teknisesti huikea. Sanotaanko näin, että aina akulta vetoakseleille asti konseptiauto poikkeaa perustavanlaatuisesti nykyisistä sähköautoista, Pennanen vastaa ympäripyöreästi.

Tunnut kuitenkin itse uskovan tähän ja sen teknisiin edellytyksiin lyödä läpi?

– Ei voi kuin toivoa. Olisihan se upeaa, jos se joskus pystyisi volyymeihin. Saataisi Suomenkin katukuvaan useita kotimaisia autoja, Pennanen unelmoi.

Superauto konseptin Toroidion 1MW Conceptin tekniikka on sellaista, että Pennasen mukaan se on täysin monistettavissa myös edullisempiin automalleihin ja myös kaikkiin autoihin, niin rekkoihin kuin henkilöautoihinkin.

Kallis kuin mikä

Pasi Pennanen ei osaa sanoa, paljonko Toroidion konseptiauton tuotantoversio maksaisi valmiina.

– Kaikki riippuu tietysti mielenkiinnosta, millaisen vastaanoton uusi innovatiivinen voimalinja ja konseptiauto saa. Sen mukaan arvioimme, lähdetäänkö sitten tuotantoon, Pennanen miettii.

Selvää on, että auto on kallis. Vastaavilla tehotasoilla varustetut superautot tapaavat maksaa miljoonia euroja. Kaikki on kiinni siitä, meneekö auto tuotantoon ja millaisia sarjoja siitä mahdollisesti valmistetaan. Yleisesti, volyymit laskevat yksittäiskappaleen hintaa.

– Mitään ei ole tuotannon suhteen vielä lyöty lukkoon. Tämä projekti on vähän sellainen, että tässä lähestytään nyt vasta nollapistettä ja julkistamisen jälkeen mennään vasta siitä eteenpäin, Pennanen sanoo.

– Täytyy kiittää tätä meidän lahjakasta tiimiä, he ovat jaksaneet ahertaa ihan uskomattomalla tavalla. Tekesille myös suuri kiitos, se on ollut merkittävä tuki ja apu tässä projektissa. Kenenkään miljonäärin tai ajoneuvovalmistajan rahoja tässä ei ole takana, Pennanen sanoo.

Ota kantaa

Uskotko Toroidionin tekniikkan olevan sähköautoille mullistavaa?

Kyllä 78% En 22%
Ääniä yhteensä 5454

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt